دانلود پروژه مقاله تحقیق گزارش کارورزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

دانلود پروژه مقاله تحقیق گزارش کارورزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

تصحیح نسخه خطی شرح قصیده الاشباح مفجع بصری و ترجمه اصل قصیده

عنوان :

 تصحیح نسخه خطی شرح قصیده الاشباح مفجع بصری و ترجمه اصل قصیده

 

این پایان نامه با فرمت word می باشد و آماده پرینت است

عنوان                                                                                         صفحه

 

چکیده                                                                                         1

مقدمه                                                                                         3

فصل اول: زندگانی مفجع بصری و بررسی شرح حال او

1-1 نام و لقب و کنیه                                                                7

1-2 ولادت و نوجوانی                                                               11

1-3 شخصیت و مذهب                                                               12

1-4 جایگاه علمی – ادبی                                                            14

    1-4-1 آشنایی با قرآن و حدیث                                                 16

1-4-2 روایت شعر                                                               22

    1-4-3 آشنایی وی با مکانهای جغرافیایی                                     25

          1-4-4 آگاهی او از لغتعربی                                                 30

-5 آثار                                                                                  34

1-6 استادان وی                                                                      40

1-7 شاگردان و راویان شعر و اخبار او                                          43

1-8 وفات                                                                              48

فصل دوم: دیوان مفجع و اغراض شعری آن

2-1 مضامین اصلی دیوان                                                           51

2-1-1 مدح                                                                           54

2-1-2 هجاء                                                                         57

2-1-3 غزل                                                                          60

فصل سوم: شرح قصیده الأشباه

-1 معرفی نسخه خطی «شرح قصیدة الأشباه للمفجّع البصریّ»              63

3-2 صفحاتی از نسخه خطی (صفحه عنوان، اول و آخر)                     70

3-3 تصحیح نسخه خطی                                                            73

3-4 بررسی و شرح و ترجمه قصیده الاشباه                                              151

3-5 انتحال برخی ابیات قصیده الاشباه                                            270

ملخّص الرسالة بالعربیة                                                         281

فهرست منابع و ماخذ                                                                      283

چکیده انگلیسی                                                                     302

 

چکیده

 این رساله در راستای امر خطیر احیای متون، به تصحیح و بررسی نسخه خطی «شرح قصیده الاشباه» مفجّع بصری (ف327هـ)، ادیب، شاعر، کاتب، نحوی و لغوی برجسته عصر عَبَّاسی، از شاعران متعهد شیعه قرن چهارم هجری پرداخته، تا خوانندگان گرامی، با وی و فرهنگ و ادب و شعر و جایگاه شاعر و شرایط زمانه او آشنا گردند. مفجّع بصری در شعر خویش به موضوع اهل بیت (ع) اهتمام ورزیده، و در مظلومیت آنان، غم و اندوه بسیار داشته، که به همین خاطر به این لقب، شناخته شده است.

از ولادت و دوران نوجوانی شاعر، اطلاع بسیاری در دست نیست، که شاید بتوان دلایل سیاسی و مذهبی را علت اصلی این امر دانست.

شخصیت و عقیده مفجّع در هیچ یک از کتب تاریخی و تراجم، به بدی ذکر نشده و تماماً او و جایگاهش را ستوده اند. 

همچنین مفجّع حایز جایگاه علمی و ادبی رفیعی در عصر خود بوده، و در غرائب لغات، و نحو، و قرآن و حدیث، و روایت، و تاریخ اسلامی، و شناخت کشورها و اماکن جغرافیایی، به درجه استادی نایل آمد، و شاگردان بسیاری از محضر او بهره مند شدند؛ چنانکه او را قائم مقام ابن درید بصری در تألیف و تدریس معرفی کرده اند. این امر را می توان از اسامی آثار او که بالغ بر 15 اثر می باشد فهمید، اما جای بسی تاسف است که از میان تمامی این تالیفات ارزشمند، فقط رساله «شرح قصیده الاشباه» و بخشی از کتاب «الترجمان فی معانی الشعر»، و قطعه هایی از دیوان او، برجای مانده است

در مصادر و منابع مختلف، به استادان و شاگردان مفجّع، اشاره چندانی نشده است، که باید اسامی آنان را از لابلای کتابهای مرتبط، استخراج نمود.

دربارة تاریخ وفات شاعر، اختلاف نظر وجود دارد، اما از میان سالهای ذکر شده، سال 327 هجری صحیحتر می باشد، چرا که یاقوت حموی به نقل از «تاریخ ابن بشران»، روایتی را از ابن عبدالمجید بن بشران ذکر کرده، که دقیقاً تاریخ فوت شاعر را نشان می دهد

 

دیوان مفجّع بصری مانند سایر شعرای هم دورانش، دربردارنده اکثر فنون شعری مهم، مثل وصف و غزل و رثاء و مدح و هجاء می باشد؛ هر چند که وی در برخی فنون، مانند هجاء، غزل و مدح، و خصوصاً مدح اهل بیت (ع) سرآمدتر می باشد. شعر مفجّع، نیکو و ارزشمند، و حجم بسیاری از آن در مورد ائمه اطهار (ع) است، که از بارزترین و مهمترین نمونه های آن «قصیده الاشباه» شاعر می باشد. مفجّع به صراحت تمام، مذهب امامیه خود را در این قصیده اعلان می کند، چرا که واژه «امامت» در ابیات متعددی از آن آمده، و به آن تصریح گردیده است. در این قصیده، به موضوع ولایت علی (ع) و فضایل حضرت پرداخته شده، و همچنین می توان تسلط شاعر به قرآن و حدیث و روایت و لغت عرب و تاریخ اسلامی را بخوبی در قصیده مشاهده کرد.

درباره نسخه خطی که در این رساله، به تصحیح و شرح و بررسی آن پرداخته شده، باید بگوییم که تنها نسخه موجود، به تصویر شمارة (1290) با عنوان «شرح قصیده الاشباه»، با مضمون مناقب امیرالمومنین علی (ع) و بصورت منظوم، به خط احمد بن نجفعلی امینی تبریزی پدر علامه امینی (ره)، و در شمار نسخه های عکسی کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی موجود می باشد. متن نسخه، شرحی است بر قصیدة الاشباه، که توسط خود مفجّع، انجام شده است. در این قصیدة یائیه، استناد به حدیث نبوی «تشبیه یا اشباه» شده، حدیثی که حضرت علی (ع) را به انبیای اولو العزم (ع) تشبیه نموده، و ناظم در شرح قصیده، با استفاده از روایاتی که از مشایخ خود شنیده،‌ به شرح فضایل و مناقب علی (ع) می پردازد.

شایان ذکر است که ابیاتی جعلی، پیرامون ابوطالب (ع) و پدر ابراهیم (ع) و ادعای کافر بودن ایشان، در این نسخه به چشم می خورد، که با مذهب مفجّع منافات دارد، و با دلایل محکم و متقنی قابل رد می باشد.

مقدمه

میراث مکتوب اسلامی، مملو از ذخایر ارزشمندی است که بر برخی از آنها، سالیان متمادی و بلکه قرنها گرد و غبار فراموشی و غفلت نشسته است. اما خوشبختانه امروز در سراسر سرزمین اسلامی و بخصوص کشور عزیز ما، تلاشهای سترگ و گرانسنگی در جهت احیاء و تصحیح و تحقیق این میراث گرانبها، صورت گرفته، که جای بسی خرسندی است. باید گفت که جامعه دانشگاهی ما نیز از این قافله علمی و حرکت تحقیقی عقب نمانده و جای امیدواری است که این جنبش عظیم در میان دانشگاهیان، سیر پر شتابتری به خود بگیرد، و استادان گرامی و دانشجویان عزیز همت والایی در جهت این امر خطیر و احیاء و تصحیح متون کهن از خود نشان دهند. 

این رساله نیز در این راستا، به احیاء و تصحیح و بررسی نسخه خطی «شرح قصیده الاشباه» مفجّع بصری شاعر اهل بیت، و از شاعران امامیه قرن چهارم هجری، می پردازد. در این رساله سعی شده است تا این شخصیت ادبی برجسته متعلق به سده چهارم هجری و میراث کهن وی که میراث غنی ادبی و علمی و مذهبی سرشار از التزام به ائمه اطهار (ع) است به محافل ادبی و پژوهشی معرفی گردد، تا خوانندگان با وی و فرهنگ و ادب و شعر و جایگاه شاعر و شرایط زمانه او آشنا گردند.

در خصوص صاحب این نسخه خطی نیز باید بگوییم که با کمی تفحص و غور در مصادر ادبی و تاریخی و کتب شرح حال و طبقات، به منظور جمع آوری مطالبی پیرامون شاعر، دریافتیم که آنچه از یک ادیب و شاعر و اهل حدیث و زبان شناس سرآمد و برجسته ای مانند مفجّع بر جای مانده، در قیاس با سایر شاعران و ادیبان معاصر وی مانند بحتری، ابن معتز، جاحظ، ابن قتیبه و دیگران، بسیار ناچیز می باشد. علت این امر نیز تا حدودی روشن و واضح می نماید، چرا که وی مانند اکثر شاعران و ادیبان هم عصرش، با دربار سلاطین عَبَّاسی ارتباط چندانی نداشته است. او در شعر خویش به موضوع اهل بیت (ع) اهتمام ورزیده، و لذا عدم حمایت درباریان و نیز اغراض سیاسی دست به دست هم داده اند تا نام او با گذر زمان کمرنگ گردد. به همین جهت سعی شده است در حد امکان، پژوهشی جامع و مفصل پیرامون اخبار و اشعار این ادیب و شاعر توانمند از منابع قدیم و جدید صورت گیرد، تا آنچنانکه شایسته است مفجّع بصری، نام و جایگاهش را در میان دیگر شعرای ممتاز این دوره‌ بدست آورد.

رساله به سه فصل تقسیم شده است: فصل اول، شرح حالی است نسبتا مفصل بر زندگی مفجّع بصری و جایگاه علمی و ادبی این شاعر بزرگ شیعه. فصل دوم به بررسی دیوان شاعر پرداخته و مضامین و موضوعات اشعار آن را مورد تفحص و کنکاش قرار می دهد. در فصل سوم و پایانی که پیکره اصلی رساله را تشکیل می دهد، نسخه خطی «شرح قصیده الاشباه» تصحیح، و ابیات آن ترجمه، و مضامین مطرح شده در نسخه، با کمک منابع دست اول ادبی، لغوی، تاریخی، تفسیری، حدیثی، شرح حال، و کلامی، که یک به یک توسط پژوهشگر رؤیت شده، شرح و بررسی گردیده است.

در تصحیح این نسخه خطی، بر اسلوبهای زیر تکیه گردیده است

- اساس کار، بر تنها تصویر موجود از نسخه اصلی، که در کتابخانه آیت الله مرعشی قم، به شماره (1290) موجود می باشد، قرار گرفته است.

2- در شواهد شعری بیان شده در نسخه، تحقیق بعمل آمده، و صورت صحیح شواهد و منابع آن، ذکر گردیده است.

3- آیات کریمه و احادیث شریفه و اخبار تاریخی، از نسخه خطی استخراج، و شرح و بررسی لازم در مورد آن انجام شده است.

4- در تصحیح نسخه حاضر، قوانین علمی تصحیح نسخ خطی، لحاظ گردیده، و در تصحیح خطاها و بررسی صحت برخی اسامی أعلام و سلسله راویان، به کتابهای معتبر مربوطه مراجعه شده است.

- آیات و احادیث و شواهد شعری و برخی واژگان دشوار نسخه، حرکت گذاری شده است.

نگارنده در تحقیق و بررسی مطالعات خود پیرامون موضوع پایان نامه، از روش کتابخانه ای استفاده نموده و در برخی اوقات از سایتهای اینترنتی و لوح های فشرده مرتبط با موضوع، بهره گیری کرده است. متاسفانه کتابها و مقَالَات چشمگیری درباره شاعر نگاشته نشده است، جز کتاب «شاعر العقیده المفجّع البصری» نوشته دکتر عبدالرسول الغفّار که دار الزهراء بیروت در سال 1985 میلادی به چاپ رسانده است. نویسنده در این کتاب با استفاده از منابع مهم تاریخی و ادبی به جمع آوری اشعار و آثار مفجّع اقدام نموده و مختصری به شرح احوال شاعر نیز پرداخته است.


دانلود کامل تصحیح نسخه خطی شرح قصیده الاشباح مفجع بصری و ترجمه اصل قصیده



مقایسه ویژگیهای شخصیتی در بین دانشجویان با نگرش مثبت و منفی به مواد مخدر و اعتیاد

عنوان :  

مقایسه ویژگیهای شخصیتی در بین دانشجویان با نگرش مثبت و منفی به مواد مخدر و اعتیاد

این پایان نامه با فرمت WORD میباشد و شما میتوانید آنرا ویرایش کنید.

فصل اول: کلیات تحقیق ۸

مقدمه ۱۰

بیان مساله ۱۲

اهداف تحقیق ۱۳

فرضیه تحقیق ۱۴

فصل دوم : پیشینه و ادبیات تحقیق ۱۶

تعریف اعتیاد ۱۷

اختلالهای افسردگی و آشفتگی – افسردگی ۱۸

تعریف افسردگی ۲۱

شکل گیری افسردگی در جریان تحول ۲۳

افسردگی های دوره اول کودکی ۲۴

افسردگی اتکایی ۲۵

بی حالتی خلقی ۲۸

افسردگی های زودرس دیگر ۲۹

افسردگی در خلال دوره ها دوم و سوم کودکی ۳۴

نشانه هایی که مستقیما به افسردگی وابسته اند ۳۵

نشانه های وابسته به رنج افسرده دار ۳۶

رفتار های معادل افسردگی ۳۸

واکنش اضطرابی افسرده دار ۴۰

افسردگی متبنی بر احساس رها شدگی ۴۲

فراوانی افسردگی در خلال تحول ۴۴

گسترده افسردگی مهار ۵۰

اختلالات شخصیت ۵۶

نظامهای راج طبقه بندی ۵۷

اختلالات مربوط به محور I 60

اختلالات شخصیت ۶۶

خطرات و مزایای تشخیص و طبقه بندی ۶۸

خطای تشخیص ۷۱

سوالات فصل پنجم ۷۵

فرایند سیگاری شدن ۷۹

اعتیاد به الکل ۸۱

روشهای پیشگیری از الکلسیم ۸۲

پیشگیری و جلوگیری از سو مصرف ۸۳

واژه اعتیاد در فرهنگ ایران ۸۴

علتهای اعتیاد ۹۰

خانواده افراد معتاد ۹۱

دوستان و اوقات فراغت ۹۵

عوامل سیاسی ۹۶

پیشگیری از اعتیاد ۹۷

فصل سوم : روش تحقیق ۱۰۰

جامعه مورد مطالعه ۱۰۱

ابزار اندازه گیری تحقیق ۱۰۲

روش تحقیق ۱۰۳

فصل چهارم : یافته ها و تجزیه و تحلیل داری ۱۰۴

جدول ۱-۴ نمرات خام آزمونیها از ویژگیهای شخصیتی ۱۰۵

جدول ۳-۴ مقایسه پارانویا در بین دانشجویان ۱۰۸

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری ۱۱۲

بحث و نتیجه گیری ۱۱۳

پیشنهادات ۱۱۵

محدودیت ها ۱۱۶

منابع ماخذ

مقایسه ویژگیهای شخصیتی در بین دانشجویان با نگرش مثبت و منفی به مواد مخدر و اعتیاد

چکیده:

هدف از تحقیق حاضربررسی ویژگیهای شخصیتی در بین دانشجویان با نگرش مثبت و منفی به مواد مخدر و اعتیاد در دانشجویان ورودی 84 دانشگاه ازاد اسلامی واحد ابهر که فرضیه های عنوان شده مقایسه افسردگی و اسکیزو فرنی –ضعف روانی و پارانویا –در بین دانشجویان با نگرش مثبت و منفی دانشگاه ازاد اسلامی واحد ابهر که جامعه مورد مطالعه عبارتند از دانشجویان رشته برق و مکانیک که در سال 84 مشغول به تحصیل هستند . که از بین 1200 نفر طبق امار بخش کامپوتر دانشگاه 60 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و پرسش نامه  بر روی انها اجرا گردیده و جهت ازمون فرضیه ها تحقیق از روش اماری متغییرمستقل در سطح امار استنباطی استفاده گردیده که نتایج بدست امده  حاکی از ان است که بین افسردگی ، اسکیزو فرنی و پارانویا و ضعف روانی دانش جویان با نگرش مثبت و منفی به مواد مخدر تفاوت وجود دارد و سطح معنی داری ان برابر  است.

فصل اول

    «کلیات تحقیق»

!   مقدمه

!  بیان مساله

!  اهداف تحقیق

!  اهمیت و ضرورت تحقیق

!فرضیه؟

!واژه ها و مفاهیم وتعاریف عملیات

مقدمه:

تعدادی ازافراد بشر به دلایل مختلف درونی و بیرونی از مواردی استفاده می کنند که چون جنبه تخدیر یا تحریک دارد ، علیرغم مضار این موارد به اسانی قادر به ترک انها نیستند .

سابقا واژه معتاد معنای محدودی داشت و به کسانی اطلاق می شد که به الکل و مواد مخدر وابستگی داشتند این مطلبی شناخته شده بود که مصرف زیاد این مواد شیمیایی تاثیرات روان گردان دارد . بدین معنی که انها در حالت عاطفی –شناختی و رفتاری انسان تغییرات عمده ایجاد می کند ولی امروزه می دانیم که مواد دیگری مانند نیکوتین و کافئین نیز تاثیرات مشابهی بر انسان دارد که بسیاری از افراد معتاد به خوردن ، قمار کردن ، خریدن و ... هستند و همانطور که در تعریف اعتیاد گفته می شود مهمترین و قابل تعریف ترین مشخصه ان وابستگی جسمی و روانی به عنصری طبیعی یا شیمیایی است که جدائی از ان پس از مدتی بسیار دشوار است که بعبارتی این مساله می تواند در زندگی مجردی و به خصوص متاهلی تاثیر منفی بسیاری بگذارد و به عنوان مساله مهم مورد توجه قرار بگیرد که گاهی این مسائل باعث جدائی طرفین زوجین از یکدیگر می شود . به طور کلی روان شناسان نگران سلامت خانواده در بین زنان و مردان معتاد هستند ولی روان شناسان تندرستی توجه ویژه ای به تاثیر سو مصرف مواد در زندگی و محیط خانواده و با وجود فرزندان بروی فرزندان می داند که در نتیجه ما باید مساله عوامل خطر افرین در ایجاد نابسامانی های خانواده را به معیار دوم اضافه کنیم و افرادی که با این تغییر در معیار دوم قرار می گیرند در زندگی خود اثر منفی داشته باشند چرا بیشتراز مردان داروهای اعتیاد اور مصرف می کنند ، دلایل ان تقریبا شبیه همان دلایلی است که در مورد سو استفاده از سیگار و موارد دیگر است و همین طور موقعیت شغلی و محیط خانواده و دوستان ناباب می تواند در رویارویی به اعتیاد را در مردان بیشترو بیشترنسبت به زنان بکند مساله مهمی که قبل از ازدواج وجود دارد این است که جوانان قبل از وارد شدن به زندگی زناشوئی در موضوع های مهم زندگی توافق نظر داشته باشد و معمولا این توافق روی مساله مهم دیگر در زناشوئی ، توافقی است که زن و شوهردرمورد قضاوت درباره مسائل زندگی دارند مثلا اگر شوهر ، فردی تخیلی و ایده الیست ولی زن شخصی واقع بین و به اصطلاح رئالیست باشد شوهرممکن است از رویه خشک و زیاده از حد مادی زن خود خسته شود که تمام این موارد می تواند در جدائی از زنان و مردان منجر شود و جهت پر کردن این ناراحتی ها وابستگی به مواد یا چیزی شروع می شود .( ستوده - 1383).

بیان مساله :

طرز فکر ، موضوع بسیار مهمی است ، زیرا بر اساس ان فلسفه زندگی هر فردی ریخته می شود ولی این برنامه ریزی باید طوری باشد که به زندگی طرفین ضرر نرساند . نظریات مختلفی بیان می کند که عوامل اختلافات زناشوئی می تواند با افراطی بودن یک محاقطه کاری بیشتر و بیشتر شود . مهمترین عامل موفقیت در زندگی زناشوئی رشد عاطفی و فکری است البته واضح است که درجه رشد عاطفی و فکری تنها بستگی به سن ندارد بلکه سن روانی ، اجتماعی و عاطفی همه از عوامل موثر در زندگی خواهد بود در این موقع یک فرد عادی به اندازه کافی رشد و ثبات فکر و عاطفی دارد تا بتواند با مشکلات موجود در زندگی زناشوئی مقابله کند و بتواند در جهت تشکیل یک زندگی خوب و عالی تلاش خود را بکند که عدم تشکیل این موقعیت مناسب در زندگی مشکلاتی اعم از اعتیاد –طلاق و موارد دیگر به وجود می اید که طلاق خود می تواند به عنوان مشکل اصلی باعث به وجود اوردن مشکلات دیگر شود که عدم تفاهم زوجین و تنهائی و طرد ازخانواده می تواند وابستگی طرفین زوجین را به مواد یا مواردی دیگر بیشتر و بیشتر کند . و اعتیاد در زندگی وارد شود که این مساله حائز اهمیت است که ایا زنان ومردان به یک مقدار می توانند درمعرض اعتیاد قرار بگیرند یا نه .

 

اهداف تحقیق :

هدف از تحقیق حافمر برردی مقایسه ویژگی های شخصیتی مثل افسردگی ،هیپوکنر ریارتسیریو پارانویادسهو مقایسه ان بروی افرادی که نگرش منفی به مواد مخدر دارند تفاوت دارند یا نرو اینکه ایا افرادی که دچار علائمی مانند افسردگی و ضعف روانی رپارانویا را دارند بیشتر در معرض اعتیاد هستند یا نه.

اهمیت و ضرورت تحقیق :

کوشش های جامعه برای پیشگیری و معاونت از سو مصرف دارو های اعتیاد اور باید عمدتا به صورت اموزش کودکان و نوجوانان از طریق برنامه های اموزشی تبلیغات در مدارس و رسانه های جمعی جهت داده شود که قبل از دهه 1980 میلادی کوششها و برنامه هائی که برای نشان دادن عواقب منفی اعتیاد متمرکزبودند  موفقیت زیادی بدست نیاوردند و هدف از پیشگیری درحال حافمر اموزش کودکان و نوجوانان برای مقاومت در برابر شروع استفاده از مواد است ان هم با استفاده از برنامه هائی که از روش های یادگرفتن روابط اجتماعی و مهارتهای زندگی و اموزش می دهد و اینکه همین طورافراد در سخت ترین مشکلات زندگی خود به طرف بدترین وسیله رهائی از ان روی نیاوردند و همین طور اموزش و به مردان و زنان که دارای نگرش مثبت به مواد مخدر و یت عبارتی به اعتیاد روی اورده اند  که درمشکلات زندگی زناشوئی دست و پنجه نرم می کنند باید اموخت که با محبت و همدلی و همدردی می توان مشکلات را حل کرد و اینکه این عوامل روانی و روحی می تواند تاثیر منفی برروی فرد بگذارد و جهت پر کردن این مسائل از مواد مخدر استفاده کرد که ارائه تحقیقات در نهادهای خانوادگی و اجتماعی می تواند تاثیر مثبتی بگذارد .

فرضیه تحقیق : 

1.     بین افسردگی افراد معتاد و افراد غیر معتاد رابطه معنی داری وجود دارد

2.     بین پارانو یا افراد معتاد و افراد غیر معتاد رابطه معنی داری وجود دارد

3.     بین اسکیزوفرنی افراد معتاد و غیر معتاد رابطه معنی داری وجود دارد

4.     بین ضعف روانی افراد معتاد و افراد غیر معتاد رابطه معنی داری وجود دارد .

تعاریف عملیاتی واژه ها و مفاهیم :

اعتیاد –عبارت است از وضعی که در اثر تکرار استفاده از ماده یا موادی طبیعی یا مصنوعی ایجاد می شود که در این حال فرد وابستگی جسمی و روانی به ان مواد پیدا می کند و پس از گذشت این زمان قطع این وابستگی دشوار می شود و بر این اساس مفهوم وابستگی ، سازمان بهداشت جهانی در سال 1964 میلادی واژه وابستگی به مواد یا سو داروئی را جانشین واژه اعتیاد کرد (شاملو –1384 ) و بالاخره عبارتند از نمره ای است که ازمودنی از پرسش نامه مربوط به اعتیاد بدست اورده است .

افسردگی : عبارتند از حالات روانی است که توام با احساس گناه –بی حوصلگی . بریدگی از اطرافیان انزوا و گوشه گیری –عدم روابط با دیگران عدم حضور در جمع و ... که بالاخره عبارتند از نمره ای است  که ازمودنی ها از مقایس افسردگی پرسش نامه  بدست اورده است .

پارانویا : یک حالت روانی است که طبق تعریف به مشکلات روانی که شامل توهم و هزیان است که هزیان به خصوص هزیان گزند و اسیب است که خرد همیشه فکر می کند که کسی یا چیزی قرار است که اول اذیت کند و توطئه ای برای او مهیا است و بالاخره عبارتند از نمره ای است که ازمودنی ها از مقیاس پارانویا بدست می اورد .

اسکیزوفرنی :  عبارتند از حالت روانی که شامل هزیان و توهم و تلکم اشفته و رفتار اشفتار و جو عاطفی است که بیشتر از 6 هفته ادامه پیدا می کند که فرد از همان دوران ابتدائی بیماری به پزشک مراجعه کند و بالاخره عبارتنداز نمره ای است که ازمودنی از مقیاس پرسش نامه بدست اورده است .

فصل دوم

«پیشینه و ادبیات تحقیق»

تعریف اعتیاد:

اعتیاد عبارت است ازوضعی که در اثر تکرار استفاده از ماده یا موادی طبیعی یا مصنوعی ایجاد می شود ، که در این حال فرد وابستگی جسمی و روانی به ان مواد پیدا می کند و پس از گذشت زمان قطع این وابستگی دشوار می شود.


دانلود کامل مقایسه ویژگیهای شخصیتی در بین دانشجویان با نگرش مثبت و منفی به مواد مخدر و اعتیاد


بررسی نقش مشاوره در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ریاضی علوم تجربی و انسانی

 

عنوان پایان نامه :

 بررسی نقش مشاوره در پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ریاضی علوم تجربی و انسانی

 

این پایان نامه با فرمت WORD می باشد و شما عزیزان می توانید آن را ویرایش کنید.

 

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش مشاور در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ریاضی، علوم تجربی و انسانی است که از بین آنها دو گروه به صورت تصادفی انتخاب شد.گروهی که نحت راهنمایی مشاور قرار داشته گروه دیگر از راهنمایی مشاوره بهره نداشته است.روش نمونه برداری این پژوهش بر پایه نمونه برداری چند مرحله انجام گرفته است.بدین صورت که از بین تعداد کل دبیرستانهای شهرستان ابهر 5 دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب و سپس از بین دبیرستانهای انتخابی از هر دبیرستان یک کلاس تجربی، یک کلاس ریاضی و یک کلاس انسانی به صورت تصادفی انتخاب گردید و از هر کلاس 10 نفر به صورت انتخابی تعیین گردید که 5 نفر متعلق به گروه Aو 5 نفر متعلق به گروه Bمی باشند.در مجموع تعداد کل دانش آموزان فارغ التحصیل مورد پژوهش 150 نفر می باشند.نمرات دروسی اختصاصی دو گروه مورد مطالعه با استفاده از روش آزمون واریانس دو عاملی بدست آمده است.ابزار اندازه گیری این پژوهش عبارتست از پرونده های تحصیلی دانش آموزانی که توسط مشاوران تنظیم شده است.با مراجعه به پرونده تحصیلی گروه نمونه نمرات دروس اختصاصی استخراج شده و با استفاده از روش آزمون (T) گروههای مستقل دو گروه یعنی گروهی که با کمک مشاوره انتخاب رشته کرده اند و گروهی که شخصاً انتخاب رشته کرده اند با یکدیگر مقایسه شده اند.نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین دانش آموزان در رشته تحصیلی علوم انسانی و علوم تجربی و ریاضی از لحاظ انتخاب رشته با کمک مشاور بیشترصورت میگیرد و در این سه رشته دانش آموزان رشته های ریاضی بیشتر از رشته های انسانی و تجربی با مشورت مشاور انتخاب رشته می کنند.

بحث نتیجه گیری

همانطور که قبلاً ذکر شد هدف از انجام این پژوهش، پاسخ به این سؤال است که آیا فرآیند هدایت تحصیلی که توسط مشاوران انجام می شود بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در پایان تحصیلات سه سالة متوسط اثر دارد یا خیر؟

به عبارت دیگر می خواستیم از طریق مقایسة نمرات دروس اختصاصی دو گروه دانش آموز، که گروهی توسط مشاوران و با توصیة آنان انتخاب رشته کرده بودند و گروهی دیگر که خود شخصاً رشتة تحصیلی شان را برگزیده بودند، به این سؤال پاسخ دهیم که کدامیک از دو گروه فوق در امر تحصیل موفق تر بوده اند.چنانکه در فصل چهارم ملاحظه شد نتایج این پژوهش حاکی از آن است که تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده شده است و دانش آموزانی که در رشته ریاضی هستند از کمک مشاور استفاده کرده اند موفق تر هستند.

نتایج پژوهش حاضر، با پژوهش خیابانی (1368) و هرابال(1984) و کینگ(1983) و واتسون، گلوگر و دیگران(1986)ولاگر، آلبوت، هیگلندرف، جیل(1985) و کافمن(1983) و مشیرا(1983)و والدز، والدز شری(1983) نیز همسوئی دارد.

اما نتایج پژوهش حاضر با پژوهش هایفینگوله(1924) و هورد(1926) و سرن(1953) و هارستون سپر و (1976) و هینکمن(1955) و کرانو، کن و کامپل(1982) و بنسون(1958) و میندوکسلر(1978) و اسفن پاور(1986) و مایاسپنها(1977) و پل استون(1985) و دارار(1369) و کاظمی(1370)، همسوئی و همخوانی ندارد.

نتایج بدست آمده از این تحقیق با نتایج تحقیقات انجام یافته توسط جعفر زادگان(1357) را از بین 16 درس اختصاصی سه رشتة تحصیلی تنها در 5 درس بین دو گروه (گروهی که به توصیة مشاور توجه کردند و گروهی که توجه نکردند.) تفاوت معنادار وجود دارد و در 11 درس دیگر چنین تفاوتی دیده نمی شود.

و همچنین نتایج بدستآمده از این تحقیقات انجام یافته توسط فلاحتی (1378) را تائید می کند اما نتایج به دست آمده ناشی از معدل کل نشان داد که بین عملکرد تحصیلی دانش اموزان رشتة تجربی در اولویت های پنج گانه تفاوت معنادار وجود دارد و به عبارت دیگر شاخص های مربوط به هدایت تحصیلی نمی تواند در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان رشتة تجربی نقش داشته باشد تبیین احتمالی اینست که معدل کل تحصیلی به تنهایی نمی تواند شاخص مناسب و درستی از عملکرد تحصیلی واقعی دانش اموزان باشد بلکه باید معدل دروس تخصصی را هم مد نظر داشت بنابراین نتایج به دست آمده ناشی از معدل کل ومعدل ترم پنجم متفاوت بوده است.


دانلود کامل بررسی نقش مشاوره در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ریاضی علوم تجربی و انسانی


مقایسه افسردگی در بین جوانان 18 ساله ورزشکار و غیر ورزشکار

مقایسه افسردگی در بین جوانان 18 ساله ورزشکار و غیر ورزشکار

این فایل به صورت WORD و آماده پرینت می باشد.

 

چکیده :

هدف از تحقیق حاضر مقایسه افسردگی در بین نوجوانان ورزشکار و غیر ورزشکار 18 ساله شهر کرج است که فرضیه های عنوان شده در تحقیق حاضر عبارتست از از اینکه بین ورزش و افسردگی رابطه وجود دارد و همین طور جوانان ورزشکار و غیر ورزشکار از لحاظ افسردگی دارای تفاوت هستند که جامعه مورد مطالعه جوانان ورزشکار و غیر ورزشکار کرج که در حدود 100 نفر بعنوان نمونه انتخاب گردیده که انتخاب نمونه بصورت تصادفی بوده است که جهت آزمون از آزمون افسردگی یک دارای 21 سئوال 4 گزینه ای است بر روی آزمودنیها اجرا گردیده است . جهت آزمون فرضیه ها از ارزش آماری tو متغییر مستقل استفاده گردیده که نتایج بدست آمده نشان می دهد که بین جوانان ورزشکار و غیر ورزشکار ا لحاظ افسردگی تفاوت وجود دارد و سطح ذهنی دارای آن برابر 5 % است.

عنوان                                                                                              صفحه

چکیده                                                                                                 1

فصل اول : کلیات تحقیق                                                                      2

مقدمه                                                                                                 3

بیان مسئله                                                                                          5

سوال مسئله                                                                                        5

اهمیت و ضرورت تحقیق                                                                                5

اهداف تحقیق                                                                                       6

فرضیه های تحقیق                                                                               6

تعاریف عملیاتی واژه ها و مفاهیم                                                                             7

فصل دوم : پیشینه و ادبیات تحقیق                                                               8

اختلالهای افسردگی و آشفتگی –افسردگی                                                       9

تعریف افسردگی                                                                                           11

شکل گیری افسردگی در جریان تحول                                                              13

افسردگی های دوره اول کودکی                                                                      13

نکات کلی                                                                                            13

افسردگی نوزاد به منزله یک واقعیت شایع بالینی                                                        14

افسردگی اتکایی                                                                                            14

تصریحای جدید در قلمرو نشانه شناسی افسردگی زود رس                                        16

افسردگیهای زود رس دیگر                                                                             17

افسردگی در خلال دوره های دوم و سوم کودکی                                                       21

نشانه هایی که مستقیما به افسردگی وابسته اند                                                 22

نشانه های وابسته به رنج افسرده وار                                                              22

نشانه های دفاعی علیه افسردگی                                                                     24

رفتارهای معادل افسردگی                                                                    25

افسردگیهای نوجوانی                                                                                     25

واکنش اضطرابی افسرده وار                                                                          26

افسردگی مبتنی بر احساس کهتری                                                                  26

افسردگی مبتنی بر احساس رها شدگی                                                            27

افسردگی مالیخولیایی                                                                                    28

معادلهای افسرده وار                                                                                     28

فراوانی افسردگی در خلال تحول                                                                     30

طبقه بندی اختلالهای خلقی                                                                     32

گستره اول : افسردگیهای  یک قطبی                                                                 33

گستره افسردگی مهاد                                                                                     34

ضوابط تشخیصی اختلالهای افسردگی (افسردگیهای یک قطبی)                                    35

فصل سوم : روش تحقیق                                                                    40

جامعه مورد مطالعه                                                                               41

حجم نمونه                                                                                           41

روش نمونه گیری                                                                                41

ابزار اندازه گیری                                                                                           41

روش تحقیق                                                                                         42

روش آماری مربوط به فرضیه                                                                       42

فصل چهارم : تحلیل داده های پژوهش                                                          43

مقدمه فصل چهارم                                                                               44

تجزیه و تحلیل داده ها                                                                                    46

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری                                                                   48

بحث و نتیجه گیری                                                                                49

پیشنهادات                                                                                            51

محدودیت های تحقیق                                                                                      52

ضمائم پرسشنامه افسردگی بک                                                                      53

منابع و ماخذ                                                                                        60

 

چکیده :

هدف از تحقیق حاضر مقایسه افسردگی در بین نوجوانان ورزشکار و غیر ورزشکار 18 ساله شهر کرج است که فرضیه های عنوان شده در تحقیق حاضر عبارتست از از اینکه بین ورزش و افسردگی رابطه وجود دارد و همین طور جوانان ورزشکار و غیر ورزشکار از لحاظ افسردگی دارای تفاوت هستند که جامعه مورد مطالعه جوانان ورزشکار و غیر ورزشکار کرج که در حدود 100 نفر بعنوان نمونه انتخاب گردیده که انتخاب نمونه بصورت تصادفی بوده است که جهت آزمون از آزمون افسردگی یک دارای 21 سئوال 4 گزینه ای است بر روی آزمودنیها اجرا گردیده است . جهت آزمون فرضیه ها از ارزش آماری tو متغییر مستقل استفاده گردیده که نتایج بدست آمده نشان می دهد که بین جوانان ورزشکار و غیر ورزشکار ا لحاظ افسردگی تفاوت وجود دارد و سطح ذهنی دارای آن برابر 5 % است.

فصل اول

کلیات تحقیق

مقدمه

در زندگی همه ی ما روز هایی وجود دارند که همه چیز را سیاه می بینم و هیچ چیز شادی ما را بر نمی انگیزد و هیچ امیدی به موفقعیت نداریم .بد خلق و غمگین هستیم و احساس تنهایی ، خلأ  نا امیدی و گنهکاری بر ما چیره می شود و اضطراب ما را فرا می گیرد همه ما با چنین حالتها و احساسهایی که اغلب پس از شکست ها یا فقدا نها و یا حتی بدون دلیل آشکار به وجود می آیند ،کم و بیش آشنا هستیم و با آنها با موفعقیت بیش وکم ، مقابله می کنیم . اما انچه موجب می شود تا چنین احساسهایی به صورت اختلال های روانی درآیند نوع و تعداد نشانه های،شدت و طول مدت و هم چنین حدی است که به جریان بهنجار زندگی روزمره آسیب می رسانند در قلمره زندگی بهنجار و در زمینه تجربه  آسیب شناختی ، این احساس ها و شیوه  دریافت آنها را با مفهوم افسردگی مرتبط ساخته اند .از زمانی که بقراط نخستین نظریه علت شناختی افسردگی را با عنوان عارضه سودا ارائه کرد فرضیه های متعددی درباره ی مبنای افسردگی مطرح شده اند و کوشش های فراوانی برای درمانگری آن انجام داده اند معادل اصطلاح سودا در زبان یونانی ،اصطلاح مالیخولیا ست که امروزه نوع خاصی از افسردگی را مشخص می کند .بدرغم پایدار ماندن مفهوم مالیخولیا در خلال قرون ،همواه معانی مبهم و متفاوتی به آن نسبت داده شده است که با معنای کنونی مالیخولیا که عبارت است از ختلال عمیق خلقی و بر اساس غمگینی مرضی مشخص می شود متفاوت بوده است در قرن 19 مؤلفان دو گروه هذیانهایی که «تک جنونی »نامیده میشوند «هذیانهای جزی غمگینی » «با مالیخولیایی هذیانی»را متمایز کردند و در وهله بعد مفاهیم جنون ادواری (فالزه) وجنون دو شکلی ( با یارژه)به منظور متمایز کردن افسردگی های راجعه که در تناوب با حالات شادی نا آرام بودند ،ظاهر شدند و سپس بیماری اخیر توسط کرپلین «روان گستسگی–آشفتگی افسردگی »نامیده شد ، اما حالت افسردگی این روان گستسگی ،انواع دیگر افسردگیها را پوشش نمیدهد و فقط می توان آنرا به عنوان یک زیر گروه افسردگیها در نظر گرفت ، بنا بر این باید گفت که اصطلاح افسردگی از چنین چارچوبی فراتر می رود وهله غمگینی و کاهش تنود روانی که رفتار و زندگی فرد را زیر تأثیر می گیرد متمایز کند .

                                                                                  ( دادستان -1382-صفحه269  )   

 

بیان مسئله

گرچه غمگینی معادل افسردگی نیست اما بی ترید افسردگی شامل حالت غمگینی است که بر زندگی روزمره فعالیت و ارزشیابی خود ، قضاوت و کنشهای ابتدایی مانند خواب و اشتها اثر می گذارد .

غمگینی میتواند واکنشی نسبت به یک دیدار رنج آور باشد و هنگامی مرضی محسوب می شود که از لحاظ شدت و طول مدت با در نظر گرفتن اهمیت این رویداد ، جنبه افراطی پیدا کند و به خصوص وقتی بدون علت ظاهری آشکار شود ، بنا بر این غمگینی افراطی یا بدون علت موجه در چارچوب افسردگی قرار می گیرد و وجود عوامل آمادگی و آسیب پذیری فردی را القا می کند این عوامل میتواند ژنیتکی روان شناختی –وزیست شناختی یا محیطی باشند و در اغلب موارد با هم در تنیدگی آنها مواجه هستیم افسردگی در اقشار مختلف کودک ونوجوانان و ورزشکار و غیر ورزشکار می تواند وجود داشته باشد که بر حسب ویژگی های هر فرد این افسردگی می تواند کم یا زیاد باشد که مسأله مورد تحقیق در این پژوهش مقایسه افسردگی در بین افرادی که ورزش می کنند با افرادی که ورزش نمی کنند است .

سؤال مسئله

آیا افسردگی در بین جوانان غیر ورزشکار بیشتر از جوانان ورزشکار است؟

اهمیت و ضرورت تحقیق

اصطلاح افسردگی در بزرگسالان و کودکان دارای معنای مشابهی نیست و همین مورد در بین قشرهای مختلف مانند جوانانی که ورزش می کنند و به نوعی ورزشکار هستندو جوانانی که ورزش نمی کنند و به نوعی ورزشکار نیستند تحول مفهوم افسردگی دربین افراد ورزشکار به وضوح دیده می شود و این که حتی پس از بازشناشی و پذیرش واقعیت بالینی این مفهوم نظریه هایی بیان شده که شخص می کند استفاده بهینه از وقت و به کار بردن اوقات فراغت به نحوه احسن و حتی تمایل به ورزش کاهی باعث از بین رفتن ناراحتی های روانی بخصوص افسردگی می شود و تمایل افراد به ورزش می تواند راهی به سوی سلامت روانی فرد باشد . که امید است با تحقیقات انجام شده در این رابطه میزان افسردگی را در جوانان خود کاهش دهیم و  تمایل آنها را به ورزش و ورزش کردن بیشتر کنیم تا به این وسیله بتوانیم میزان افسردگی را در این گروه سنی حساس کاهش دهیم.

.

.

.

.

بحث و نتیجه گیری: 

همانطور که میدانید افسردگی یک عامل روانی است که جزء بیماریهای روانی بحساب می‌آید که اگر تشخیص آن بدرستی اقدام نکنیم دچار حادش شدن این بیماری میشود و گذراندن امور متفرقه باعث میشود که این افسردگی و حل آن کمتر و کمتر بشود وخود ورزش و گذراندن ساعتها به این مقوله که باعث بالا رفتن « نشاط » آدمی میشود باعث کاهش روحیه افسردگی و گوشه‌گیری و انزوا طلبی درانسان می‌شود هدف از تحقیق حاضر بررسی مقایسه افسردگی در بین جوانان 18 ساله ورزشکار و غیرورزشکار شهر کرج است که فرضیه عنوان شده در تحقیق حاضر عبارتست از جوانان ورزشکار و غیرورزشکار است که حجم نمونه انتخاب شده 100 نفر است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب گردیده است. جهت آزمون فرضیه تحقیق از آزمون افسردگی بِک استفاده گردیده که این آزمون بک جهت سنجش افسردگی طراحی شده است و این آزمون دارای 21 سوال است که دارای 4 گزینه که گزینه اول 0 گزینه دوم 1 و گزینه سوم 2 و گزینه چهارم 3 نمره به آن تعلق می‌گیرد که به ترتیب نمره 0 تا 3 نشان دهنده عدم افسردگی و ناراحتی تا افسردگی به طور گسترده است که جهت آزمون فرضیه از روش آماری تا متغیر مستقل استفاده گردیده که نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که ورزش در افسردگی تاثیر دارد و همین طور جوانان 18 ساله غیرورزشکار به نسبت، جوانان ورزشکار دچار افسردگی بیشتر شود و آزمون سطح 5% است که نتایج تحقیقات انجام شده با تحقیق حاظر خواه هم خوان و خواه ناهم خوان که تحقیق حرندی در سال 1368 که تحت عنوان بررسی رابطه ورزش و اختلالات عصبی در بین دانشجویان شهر بابل بوده است که نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که بین اختلال عصبی و ورزش رابطه وجود دارد و افراد غیرورزشکار بیشتر تحت تأثیر بیماری و اختلالات عصبی مانند اضطراب ، وسواس، افسردگی .... میشود.


دانلود کامل مقایسه افسردگی در بین جوانان 18 ساله ورزشکار و غیر ورزشکار



بررسی تاثیر سن زنان در رضایت زناشویی


 بررسی تاثیر سن زنان در رضایت زناشویی

 

این مقاله فرمت WORD می باشد و آماده پرینت است

فهرست مطالب

عنوان                                  صفحه

فصل اول

(کلیات تحقیق)

مقدمه                                           2

بیان مسئله                                      3

فرضیه                                       4

اهمیت و ضرورت تحقیق                                 5

تعریف اصطلاحات                                   6

فصل دوم

(پیشینه و ادبیات تحقیق)  

خانواده و ضرورت ازدواج                               10

تعریف ازدواج                                    11

اسلام و ازدواج                                   11

اهداف ازدواج                                    13

مهمترین انگیزه های تشکیل خانواده از نظر اسلام               17

سن مناسب ازدواج                                     26

ازدواج سالم و پایدار                                28

خصوصیات خانواده سالم                                34

خلاصه دو تحقیق دیگر در مورد رضایت زناشویی               40

فصل سوم

(روش تحقیق)

جامعه پژوهش                                     43

ابزار پژوهش                                         44

طرح تحقیق                                       48

روش آماری مربوط به فرضیه                            49

فصل چهارم

(یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها)

روش تجزیه و تحلیل آماری                             51

جدول توزیع آزمودنی ها یر حسب سن و سن همسران            57

نمودار توزیع آزمودنیها بر حسب تحصیلات                   58

میانگین رضایت در دو گروه                            60

نتایج آماری                                         61

فصل پنجم

(بحث و نتیجه گیری)

خلاصه پژوهش                                  64

نتیجه گیری                                      65

مشکلات و محدودیت ها                              67

پیشنهادات                                       68

منابع ومآخذ                                         69

ضمائم                                          

پرسشنامه رضایت زناشویی                           72

کلید پرسشنامه رضایت زناشویی                            75

جدول نرم پرسشنامه رضایت زناشویی                        78  

 

مقدمه

خانواده را موسسه یا نهادی اجتماعی معرفی کرده اند که ناشی از پیوند زنا شویی زن و مرد است . ودر آن اعضای خانواده که شامل زوجین و فرزندان و گاهی هم اجداد و نوه هاست ، بر اساس همزیستی مسالمت آمیز صفا و صمیمیت انس و تفاهم ، مشارکت وتعاون زندگی می کنند . خانواده معمولا واحدی کوچک متشکل از لااقل دو یا سه نفر است ولی از نظر اهمیت ، آن را از مهم ترین نهاد های اجتماعی و نخستین منبع سازندگی و پرورش نسل و عالی ترین سرچشمه خوش بختی و غنی ترین منبع عاطفه دانسته اند. دین مقدس اسلام برای خانواده ارزش ، اهمیت و حتی قداست قائل است . نگاهی کوتاه به موضوع اسلام ما را به چنین اهمیتی واقف می سازد . توصیه ها در ازدواج ، اهداف و مقاصد ازدواج –شرایط انتخاب همسر ، مسئولیت ها وتعهد ات برای اعضا خانواده اقدامات در جهت جلوگیری از تزلزل خانواده ، موضع گیری در مورد شرایط سخت طلاق ومتارکه و ده ها عناوین دیگر بیان گر اهمیت خانواده در اسلام است . جامعه شناسان خانواده را علاوه بر مذهب ، تنها نظام اجتماعی می دانند که رسماً در همه جوامع پذیرفته شده است . جامعه شناسان معتقدند جامعه هنگامی نیروی خود را از دست می دهد که افراد به وظایف خانوادگی خویش عمل نکنند و جامعه از طریق خانواده می تواند حس مشارکت لازم را در افراد ایجاد کند .

( قائمی 1357) روانشناسان خانواده را محل ارضا نیاز های مختلف جسمانی ، عقلانی و عاطفی می دانند ، اسلام بخش عظیمی از تعالیم خود را به خانواده اختصاص داده است و همه مذاهب به گونه های مختلف به اهمیت خانواده کوچکی تشکیل این کانون پرداخته اند . این جنبه ها بیانگر اهمیت خانواده در مذاهب گوناگون و بسیاری از دانش های مختلف بشری است . هر کدام از این رشته های دانش بر مبنای اصول علمی خود تلاش می کنند که خانواده با همه جنبه های مختلف آن بشناسند ، در این میان دانش روانشناسی می کوشد تا به بررسی روابط بین اعضای خانواده و رفتارهای هر کدام از این اعضا بپردازد تا سرانجام به تبیین رفتارهای اعضا اولیه خانواده و مسائل مربوط به کیفیت رفتار سازگار و ناسازگار برسد .

روان شناسان و جامعه شناسان می کوشند تا سنگ اولیه خانواده را برمبنایی قرار دهند که زوج ها با محبت ، امنیت ، صمیمیت ، تفاهم و سازگاری به زندگی خود ادامه دهند . این سنگ بنای خانواده با پیوند بین دو جنس مختلف به نام زن و مرد گذاشته می شود که از آن تحت عنوان ازدواج و زناشویی نام می برند .( دکتر علی قائمی 1366)

 

بیان مسئله:

با توجه به این که هدف از تشکیل خانواده جایگاهی برای نا رضایتی نیست ولی شاهد رقم رو به افزایش نارضایتی و نا سازگاری و در نهایت طلاق بین زوجین هستیم . بنابراین ، این سوال به ذهن می رسد که چرا زوجین دچار نا رضایتی می شوند و سرانجام به طلاق و جدایی روی می آورند ؟ چه علل و عواملی موجب نارضایتی و نا سازگاری  و طلاق می شود ؟ برای پاسخ به سوال فوق استحکام بخشیدن به کانون خانواده ، پیشگیری از ازدواج هایی که در آن امکان بروز ناسازگاری و نارضایتی است ، بررسی کردن حوزه هایی که اختلاف و نا رضایتی زناشویی در آن بوجود می آید و نهایتاً منجر به طلاق وفرو پاشی نظام خانواده که اثرات مخرب وسویی برای اعضای آن ( مرد وزن وبه خصوص فرزندان ) می گذارد ، لازم است به بررسی آن دسته از عوامل که منجر به نارضایتی بین زوجین می شود پرداخت و چون اختلاف سنی نامناسب باعث بروز نارضایتی زوجین می شود ودر نهایت به طلاق منجر می شود و طلاق اثر نا مطلوبی برجامعه و به خصوص فرزندان طلاق دارد . مهم به نظر می رسید تا تحقیقی در مورد عامل سن به عنوان یک عامل موثر در رضایت زناشویی صورت گیرد به امیداینکه این تحقیق مفید واقع شود .

فرضیه :

میزان رضایت زناشویی زنان کوچکتر از همسر بیشتر از رضایت زناشویی بزرگتر از همسر است .

تعریف عملیاتی : رضایتمندی زندگی زناشویی عبارتند از زندگی زوجین که شامل زن ومرد است و دارای تفاهم و هماهنگی افکار و احساس خوشبختی و خوشحال در کنار زوجین دارند . ورسیدن به رشد عاطفی و فکری و تشابه علاقه به زندگی و سرعت عمل در ترقی زندگی و عبارتند از نمره ای که آزمودنی از آزمون رضایتمندی از زندگی به دست آورده است ( گنجی 1383)

هدف تحقیق :

هدف از تحقیق حاضر عبارت از این است که آیا بین رضایت زناشویی زنان کوچکتر از سن همسر نشان بیشتر از رضایت زناشویی زنان بزرگتر از شوهرانشان است و اینکه آیا پائین و یا بالابودن سن زنان از زوجین خود باعث رضایت زناشویی بیشتر در زندگی می شود یا نه .

 

اهمیت و ضرورت تحقیق :

هر کدام از این رشته ها بر مبنای اصول عملی خود تلاش می کنند که خانواده را با همه جنبه های مختلف آن بشناسند . در این میان دانش روان شناسی می کوشد تا به بررسی روابط بین اعضای خانواده و مسائل مربوط به کیفیت رفتاری سازگار و نا سازگار برسد با توجه به این که هدف از تشکیل خانواده جاگاهی برای نارضایتی نیست ولی شاهد رقم روبه افزایش نارضایتی و ناسازگاری و در نهایت طلاق بین زوجین هستیم و برای جواب دادن به این سوالات استحکام بخشیدن به کانون خانواده پیشگیری از ازدواج هایی که در آ ن امکان بروز ناسازگاری و نارضایتی است و امید است با تحقیقات انجام شده بتوانیم میزان طلاق ها را کاهش داد و به رضایت زناشویی اضافه کنیم .

تعریف اصطلاحات :

1- اضطراب : حالت نگرانی و دلشوره که با ترس پیوند دارد . موضوع اضطراب مانند خطر مبهم با یک رویداد احتمالی نا گوار معمولاً نا مشخص تر و غیر اختصاصی تر از موضوع ترس ( مانند یک حیوان وحشی ) است . ( آیکینون –هیلگارد 1380)

2- اطاعت : گونه ای از نفوذ اجتماعی که در آ ن مشخص به ظاهر همنوایی نشان می دهد ( به منظور بدست آوردن پاداش یا اجتناب از تنبیه ) ولی این بدان معنی نسیت که وی به عقاید ورفتاری که ابراز می کند اعتقاد دارد ( هیلگارد 1380)

3- ارزیابی شخصیت : در معنای عام ، سنجش شخصیت با هر روش و در معنای خاص سنجش شخصیت بر اساس مشاهدات و قضاوتهای پیچیده ای که بخشی از آ ن غالباً مبتنی بر رفتار شخص در موقعیتهای اجتماعی پیش ساخته است . ( هیلگارد 1380)

4- احساس : تجربه هشیار همایند با یک محرک ساده ، مانند ارائه شدن یک صوت یا نور در گذشته تمایز بین احساس و ادراک از لحاظ نظری اهمیت ویژه ای داشت اما امروزه این تمایز رنگ باخته است و به نظر می رسد که این دو تجربه را باید بخشهایی از یک پیوستار واحد بدانیم ( هیلگارد 1380)

5- اجتماعی شدن : شکل گیری خصو صیات در رفتار فردتحت تاثیر آمزشهایی که محیط اجتماعی فراهم  می کند

6- اختلال عاطفی : یک بیماری روانی با مشخصه اصلی اختلال خلق یا هیجان –نمونه های بارز این اختلال عبارتند از : شیدایی ( تهییج پذیری ) ، افسردگی ، شیدایی –افسردگی دوره ای ، ( اتکینسون و هیلگارد 1380)

7-بی تفاوتی : بی حالی و بی احساسی یکی از پی آمد های نا کامی است ( اتکینسون و هیلگارد 1380)

 

 

این مقاله با فرمت WORD می باشد و آماده پرینت است

 

دانلود کامل بررسی تاثیر سن زنان در رضایت زناشویی