دانلود پروژه مقاله تحقیق گزارش کارورزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

دانلود پروژه مقاله تحقیق گزارش کارورزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

بررسی نقش مشاوره در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ریاضی علوم تجربی و انسانی

 

عنوان پایان نامه :

 بررسی نقش مشاوره در پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ریاضی علوم تجربی و انسانی

 

این پایان نامه با فرمت WORD می باشد و شما عزیزان می توانید آن را ویرایش کنید.

 

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش مشاور در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ریاضی، علوم تجربی و انسانی است که از بین آنها دو گروه به صورت تصادفی انتخاب شد.گروهی که نحت راهنمایی مشاور قرار داشته گروه دیگر از راهنمایی مشاوره بهره نداشته است.روش نمونه برداری این پژوهش بر پایه نمونه برداری چند مرحله انجام گرفته است.بدین صورت که از بین تعداد کل دبیرستانهای شهرستان ابهر 5 دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب و سپس از بین دبیرستانهای انتخابی از هر دبیرستان یک کلاس تجربی، یک کلاس ریاضی و یک کلاس انسانی به صورت تصادفی انتخاب گردید و از هر کلاس 10 نفر به صورت انتخابی تعیین گردید که 5 نفر متعلق به گروه Aو 5 نفر متعلق به گروه Bمی باشند.در مجموع تعداد کل دانش آموزان فارغ التحصیل مورد پژوهش 150 نفر می باشند.نمرات دروسی اختصاصی دو گروه مورد مطالعه با استفاده از روش آزمون واریانس دو عاملی بدست آمده است.ابزار اندازه گیری این پژوهش عبارتست از پرونده های تحصیلی دانش آموزانی که توسط مشاوران تنظیم شده است.با مراجعه به پرونده تحصیلی گروه نمونه نمرات دروس اختصاصی استخراج شده و با استفاده از روش آزمون (T) گروههای مستقل دو گروه یعنی گروهی که با کمک مشاوره انتخاب رشته کرده اند و گروهی که شخصاً انتخاب رشته کرده اند با یکدیگر مقایسه شده اند.نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین دانش آموزان در رشته تحصیلی علوم انسانی و علوم تجربی و ریاضی از لحاظ انتخاب رشته با کمک مشاور بیشترصورت میگیرد و در این سه رشته دانش آموزان رشته های ریاضی بیشتر از رشته های انسانی و تجربی با مشورت مشاور انتخاب رشته می کنند.

بحث نتیجه گیری

همانطور که قبلاً ذکر شد هدف از انجام این پژوهش، پاسخ به این سؤال است که آیا فرآیند هدایت تحصیلی که توسط مشاوران انجام می شود بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در پایان تحصیلات سه سالة متوسط اثر دارد یا خیر؟

به عبارت دیگر می خواستیم از طریق مقایسة نمرات دروس اختصاصی دو گروه دانش آموز، که گروهی توسط مشاوران و با توصیة آنان انتخاب رشته کرده بودند و گروهی دیگر که خود شخصاً رشتة تحصیلی شان را برگزیده بودند، به این سؤال پاسخ دهیم که کدامیک از دو گروه فوق در امر تحصیل موفق تر بوده اند.چنانکه در فصل چهارم ملاحظه شد نتایج این پژوهش حاکی از آن است که تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده شده است و دانش آموزانی که در رشته ریاضی هستند از کمک مشاور استفاده کرده اند موفق تر هستند.

نتایج پژوهش حاضر، با پژوهش خیابانی (1368) و هرابال(1984) و کینگ(1983) و واتسون، گلوگر و دیگران(1986)ولاگر، آلبوت، هیگلندرف، جیل(1985) و کافمن(1983) و مشیرا(1983)و والدز، والدز شری(1983) نیز همسوئی دارد.

اما نتایج پژوهش حاضر با پژوهش هایفینگوله(1924) و هورد(1926) و سرن(1953) و هارستون سپر و (1976) و هینکمن(1955) و کرانو، کن و کامپل(1982) و بنسون(1958) و میندوکسلر(1978) و اسفن پاور(1986) و مایاسپنها(1977) و پل استون(1985) و دارار(1369) و کاظمی(1370)، همسوئی و همخوانی ندارد.

نتایج بدست آمده از این تحقیق با نتایج تحقیقات انجام یافته توسط جعفر زادگان(1357) را از بین 16 درس اختصاصی سه رشتة تحصیلی تنها در 5 درس بین دو گروه (گروهی که به توصیة مشاور توجه کردند و گروهی که توجه نکردند.) تفاوت معنادار وجود دارد و در 11 درس دیگر چنین تفاوتی دیده نمی شود.

و همچنین نتایج بدستآمده از این تحقیقات انجام یافته توسط فلاحتی (1378) را تائید می کند اما نتایج به دست آمده ناشی از معدل کل نشان داد که بین عملکرد تحصیلی دانش اموزان رشتة تجربی در اولویت های پنج گانه تفاوت معنادار وجود دارد و به عبارت دیگر شاخص های مربوط به هدایت تحصیلی نمی تواند در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان رشتة تجربی نقش داشته باشد تبیین احتمالی اینست که معدل کل تحصیلی به تنهایی نمی تواند شاخص مناسب و درستی از عملکرد تحصیلی واقعی دانش اموزان باشد بلکه باید معدل دروس تخصصی را هم مد نظر داشت بنابراین نتایج به دست آمده ناشی از معدل کل ومعدل ترم پنجم متفاوت بوده است.


دانلود کامل بررسی نقش مشاوره در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ریاضی علوم تجربی و انسانی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.