دانلود پروژه مقاله تحقیق گزارش کارورزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

دانلود پروژه مقاله تحقیق گزارش کارورزی و کارآفرینی

این وبلاگ با مساعدت دوستان عزیزم آماده کمک به شما عزیزان میباشد

در مورد قیام 15 خرداد


 
فهرست مطالب
 
قیام خونین پانزده خرداد    1
دیباچه    1
رفراندوم ساختگی    1
حمله به مدرسه فیضیه قم    1
محرم  1383 هجری قمری و مقدمات قیام خونین 15 خرداد 1342    1
تظاهرات دهم محرم 1383    1
بخشی از سخنان تاریخی امام خمینی« قدس سره»    1
دستگیری امام قدس سره و قیام خونین 15 خرداد    1
دستگیری امام خمینی (ره)    3
قیام پانزدهم خرداد قم    3
راه پیمایی در سایر شهرها    4
تلاش رژیم برای تغییر واقعیت    4
پانزدهم خرداد در مطبوعات جهان    4
انعکاس نهضت پانزدهم خرداد    5
اعتراض شخصیت ها    5
آزادی امام امٌت    5
ندای ملکوتی امام    6
اسلامی بودن قیام پانزده خرداد    6
مردمی بودن نهضت پانزده خرداد    6
پایان افسانه جدایی دین از سیاست    7
پانزده خرداد در کلام امام خمینی (ره)    7
گرمی بخش جان ها    7
رفراندوم ساختگی    9
حمله به مدرسه ی فیضیه قم    11
محرم1383 هجری قمری و مقدمات قیام خونین 15 خرداد 1342    12
تظاهرات دهم محرم 1383(ه.ق)    14
بخشی از سخنان تاریخی امام خمینی« قدس سره»    15
دستگیری امام قدس سره و قیام خونین 15 خرداد    19
 
 
 
دستگیری امام خمینی (ره)
در سحرگاه پانزدهم خرداد سال 1342، دژخیمان رژیم ستم شاهی به خانه امام خمینی رحمة الله یورش بردند. آنها امام را که سه روز پیش از آن، به مناسبت عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه، در سخنان کوبنده ای، از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او پرده برداشته بود، دستگیر و دور از چشم مردم، به زندانی در تهران منتقل کردند. هنوز چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که خیابان های شهر قم، زیرپای مردان و زنان انقلابی – که در اعتراض به رژیم شاه و حمایت از رهبرشان فریاد برآورده بودند – به لرزه درآمد. این صحنه، درآن روز در تهران و چند شهر دیگر نیز به وجود آمد و بدین ترتیب، مردم ایران با این قیام گسترده، نشان دادند که خواستار برقراری حکومت اسلامی و پایان دادن به رژیم ستمشاهی هستند.
 
 
قیام پانزدهم خرداد قم
پس از انتشار خبر دستگیری امام (ره) در پانزدهم خرداد 1342، بسیاری از مردم قم، به منزل ایشان رفتند و به اتفاق فرزندشان، حاج آقا مصطفی، در حدود ساعت شش بامداد، به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) حرکت کردند. پس از مدتی، صحن مطهر و خیابان های اطراف، لبریز از جمعیتی شد که شعار " یا مرگ یا خمینی" را با هیجان شدیدی تکرار می کردند. در همان زمان، علما و مراجع وقت هم با صدور بیانیه هایی، خواستار آزادی فوری حضرت امام (ره) شدند. در حدود ساعت ده صبح، با ورود نیروهای مسلّح برای تقویت نیروهای شهربانی قم، تیراندازی و رگبار مسلسل ها شروع شد و تعداد زیادی از مردم زخمی شده یا به شهادت رسیدند. شدّت تیراندازی به حدّی بود که امکان انتقال زخمی ها و اجساد شهیدان نبود و این کشتار، تا ساعت پنج عصر ادامه یافت.
 
حمام خون در تهران
در پانزدهم خرداد 1342، مردم تهران هم چون سایر شهرها، در اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) به خیابان ها ریختند و قیام خونین خویش را آغاز کردند. سیل خروشان کشاورزان غیور و کفن پوش ورامین، دهقانان کن و نیز مردم جماران به سوی تهران سرازیر شد. انبوه جمعیت بازاری، بار فروش، دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، با فریادهای رعد آسای "یا مرگ یا خمینی" و "مرگ بر شاه" تهران را به لرزه درآورد. شاه که در برابر قیام قهر آلود ملٌت، تاج و تخت خود را درحال زوال می دید، با رگبار مسلسل به جنگ ملٌت مظلوم رفت و تهران را در پانزدهم خرداد 1342، به کشتارگاه مخوف و حمام خون تبدیل ساخت.
 
راه پیمایی در سایر شهرها
در روز پانزدهم خرداد 1342، در بیشتر شهرها، درگیری، راه پیمایی، برگزاری جلسات و نیز سخنرانی بر ضد رژیم و اعتراض به دستگیری امام صورت گرفت. در بعضی از شهرها مانند شیراز، تبریز و مشهد، اعتراض از شدٌت و گشتردگی بیشتری برخوردار بود که در اثر این حوادث، تعداد زیادی کشته، مجروح یا زندانی شدند.
 
   

درمورد اسب پرزوالسکی



فهرست مطالب :

مقدمه      1
فصل 1: اطلاعات کلی      2
1-1 اسب پرزوالسکی      2
2-1- مشخصات ظاهری و توصیف هنری      2
3-1- معرفی اسب پرزوالسکی     3
4-1- چگونگی تمیز دادن اسب سانان از یکدیگر      3

فصل 2 : بررسی تصویری Pictorial     5
1-2- پیکرک استخوانی سر اسب در حال شیهه     5
2-2- پرزوالسکی مدلی برای آثار هنری دیواری غارهای عصر یخبندان     5
3-2- تصویر-نگار اسب در سیستم شمارشی دهدهی آغاز ایلامی در شوش      6
4-2- اسب درحال حرکت اثر مهر استامپی شوش C      6
5-2- تنها اثر مهر سلیندری شوش با تصویر اسب سان     6
6-2- استاندارد اور       6
7-2- خر با ارابه باری     7
8-2- اثر مهرهای مختلف بین النهرینی و نواحی دیگر     7
1-8-2- اثر مهرسیلندرسلسله قدیم      7
2-8-2- دوره اکد      7
3-8-2- اسب اباکایا اور اولین نمایش اسب و سوار      7
4-8-2- اثر مهر - ارابه با چرخ چهار پره ای از کاروم (کانش II،کول تپه) 1900 ق.م     7

فصل 3: بررسی استخوان شناس Osteological     8
بررسی یافته های استخوانی دشت قزوین     8

فصل 4 : نمونه های از فرهنگ اورازیا     10
1-4- تصویر تزئینی حیوانات از جمله اسب بر گلدان  نقره ای مایکف     10
2-4- نمونه های آسیای مرکزی      10
    
نتیجه گیری       11
کتابنامه     13
 
فهرست اضافات:
نمودارها:
نمودار 1: کمیت یافته های اسب سانان در محدودۀ زمانی هزارۀ 6 زاغه  تا عصر آهن در سگزآباد (مشکور، 34:2002)      14
نمودار 2: توزیع 4 گروه مختلف اسب  سانان در سه محوطه قزوین(مشکور،36:2002)      14
نمودار 3: دیاگرام سیپسون شناسایی طبقه بندی اسب سانان بر اساسA: دندانها B: استخوانهای دنده جلو سینه (مشکور،36:2002)     15

نقشه ها:
نقشه 1: حوزه جغرافیایی حیات وحش پرزوالسکی قبل از انقراض      16
نقشه 2: برخی از محوطه های فرهنگ آورازیا (کوزمینا،681:2007)     16

تصاویر:
تصویر1: اسب پرزوالسکی     17
تصویر2: اسب پرزوالسکی تحت مراقبت     17
تصویر3: پیکرک استخوانی ماس دزیل     18
تصویر4: پرزوالسکی مدلی برای اثار هنری دیواری غارها در عصر یخبندان     18
تصویر5: لوح آغاز ایلامی     19
تصویر6: اثر مهر استامپی شوش c که به عنوان اسب معرفی شده است     19
تصویر7: تنها اثر مهر سلیندری شوش کنه تصویر اسب سان(آمیه،279:1986)     20
تصویر8: صحنه های اصلی استاندارد اور     20
تصویر9: اوناگر یا خر اهلی با حلقه در بینی     21
تصویر10: مفرغی سلسله های قدیم در بین النهرین       21
تصویر11: مهر سیلندری  سلسله قدیم محل نگهداری برلن ارابه جنگی(پلانچ 108 ص474)     22
تصویر12: اثر مهر- ضیافت شیر و خر دوره آکد  (درو،28:2004)      22
تصویر13: اسب اباکایا اور اولین نمایش اسب و سوار  معرفی شده در 1991 توسط دیوید آون     23
تصویر14: اثر مهر - ارابه با چرخ چهار پره ای از کاروم (کانش II،کول تپه) 1900 ق.م(انتونی،404:2007)     23
تصویر 15: تزئینی حیوانات از جمله اسب بر گلدان  نقره ای مایکف     24
تصویر16: برخی از یافته های باستانشناختی منطقۀ اورازیاEurasia      24
تصویر17: تبر پیشکش شولگی UrIIIکتیبۀ میخی  سومری ( بدلیل کیفیت بد عکس از نمونه مشابه منتسب به هنر لرستان استفاده شده است(آمیه،287:1986))      25
تصویر18: گردنبند با مهرهای از جنس عقیق با نقوش سفید و مهرهای از جنس مختلف. (آمیه،281:1986)     25

 

 

پروژه درباره اسب پرزوالسکی

چکیده :
اهمیت اسب سانان هر چند که در ابتدا تأمین کننده پروتئین غذایی انسان بوده، ولی از زمان که مراحل ابتدایی اهلی شدن را سپری کرد، به عنوان حیوان باربر و سپس با لگام و یراق پیشرفته به عنوان سواری در همۀ عرصه های فعالیت زندگی انسان حاضر شد.
موضوعاتی همچون فرایند اهلی شدن اسب ، ورود ارابه های باری، جنگی ، روند تکاملی لگام  و ارتباط آن با مهاجرت های فرهنگ های مختلف  و نقش آن در تجارت فرا منطقه ای به خصوص از عصر برنز در هزاره سوم در ایران و آناتولی و بین النهرین و آسیای مرکزی از جمله داغترین موضوعات باستان شناسی بوده و هست.
در سایه داده های باستان شناختی عمده از جمله مهرهای سیلندری و ظروف سنگ صابونی و الواح گلی می توان با پرداختن به یافته های متفرقه ، به ابعاد دیگری از این ارتباط و دادو ستد هنری پرداخت. این نمونه ها به راحتی توسط هنرمندان محلی که  اقتباس و با ترکیب با سنت ها ی بومی می توانسته از ماهیت هنری جدیدی برخوردار شود.
اسب پرزوالسکی از جنس صدف با طرحی مسبک نا آشنا در هنر ایلام می تواند نمونه خوبی برای ارزیابی این فرضیه باشد.
 
 

دانلود پروژه نقش توبه در سقوط مجازات



این پروژه با فرمت ورد بوده و شما می توانید ویرایش نمایید.

 

 
فهرست مطالب
 
مقدمه 1
فصل اول: مباحث عمومی و مبنایی
1-1- تعریف توبه  3
1-1-1- تعریف لغوی 3
1-1-2- تعریف اصطلاحی توبه  4
1-2- احکام و شرایط توبه  4
1-2-1- شرایط پذیرش توبه  5
1-2-1-1- عدم پذیرش توبه ای از افراد  6
1-2-1-1-1- مشرف به موت  6
1-2-1-1-2- کفار 7
1-3- آثار توبه  8
1-3-1- آثار ثبوتی توبه  8
1-3-2- آثار اثباتی توبه 8
1-3-2-1- سقوط مجازات  8
1-3-2-2- قبول شهادت  10
1-3-2-3- عفو امام  10
1-4- کیفیت احراز توبه با ملاحظه قواعد عمومی  11
1-4-1- علم قاضی و توبه  12
1-4-1-1- توبه قبل از علم قاضی  18
1-4-1-2- توبه بعد از علم قاضی  22
1-4-2- مرور زمان و توبه  24
1-4-2-1- تبیین موضوع  26
فصل دوم: کیفیت توبه در مجازات‌ها
2-1- نقش توبه در حدود  31
2-1-1- توبه قبل از دستگیری و اثبات جرم 32
2-1-2- توبه بعد از اقرار به جرم 33
2-1-3- توبه بعد از اثبات جرم با شهادت شهود 34
2-1-4- زنا 35
2-1-5- لواط  37
2-1-6- مساحقه 38
2-1-7- شرب خمر 40
2-1-8- قوادی 41
2-1-9- سرقت 42
2-1-10- قذف 44
2-1-11- محاربه 49
2-2- توبه در تعزیرات  50
2-2-1- تعریف تعزیر و اقسام آن 50
2-2-1-1- تعریف تعزیر 50
2-2-1-1-1- تعریف لغوی تعزیر  50
2-2-1-1-2- تعریف اصطلاحی تعزیر  51
2-2-1-2- اقسام تعزیر از نظر قانونگذار 52
2-2-1-3- تأثیر توبه در سقوط مجازات‌های تعزیری  53
2-2-1-4- بررسی فقهی تأثیر توبه  54
2-2-1-4-1- مرتد 54
2-2-1-4-2- ساب النبی 55
2-2-1-4-3- ساحر  56
2-2-1-4-4- آکل الربا 56
2-2-1-4-5- زندیق 56
2-2-1-4-6- مکتسل الصلوه  57
2-2-1-5- بررسی مواد قانونی ناظر به توبه در تعزیرات  57
2-2-1-5-1- توبه در جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی موضوع مادة‌512   57
2-2-1-5-2- توبه در جرایم علیه آسایش عمومی موضوع ماده 521 63
2-3- تأثیر توبه در جرایم منجر به قصاص و دیات 69
2-3-1- تأثیر توبه در جرایم منجر به قصاص  69
2-3-2- تأثیر توبه در جرایم منجر به دیات  70
نتیجه‌گیری و پیشنهاد 71
فهرست منابع  76
 
 
مقدمه
اگر بگویم قدرت و ریشة توبه، همپای پای گذاری آدمی بر روی کره خاکی است و عمری به درازای حیات بشری دارد می‌توان ادعا کرد، قلم را به مبالغه نیاورده‌‌ایم.
توبه را نه تنها از دیدگاهی صرفاً دینی و مذهبی، بلکه از منظر انسانی و عرفی نیز می‌توان به نظاره نشست. چرا که آدمی در گذرگاه زمان با صرف نظر از جامعه‌ای که به آن تعلق دارد و با قطع نظر از آداب و رسوم «سنت‌ها» اعتقادات و گرایشات فردی و اجتماعی عدول و احتراز  و حتی انزجار از آنچه گذشته است و دوری از آنچه که با ارزیابی و سنجش‌های آدمی در حال انطباق نمی‌یابد، امری بدیهی و واقعیت مکرر است.
از سوی دیگر بازسازی جامعه بر مبنای معیارهای اسلامی و انسانی بدون بازسازی رفتار و شخصیت اعضای آن و بدون تربیت و اصلاح افراد امری غیرممکن و دور از واقعیت به نظر می‌رسد. در قلمرو اجتماع،‌ با اشخاصی که بر مبنای ارزشهای غلط تربیت شده و با آن خو گرفته اند، نمی توان جامعه‌ای سالم بنا کرد، لذا آمادگی و قابلیت و سلامت افراد از شرایط اولیه یک اجتماع سالم است.
توبه می‌تواند به عنوان بهترین روش در جهت نظارت بر خود و بازسازی خویش بر مبنای ارزشهای الهی و انسانی ایفای نقش نماید و شخصیت و رفتار انسان را طوری تغییر دهد که دگربار به سمت گناهان سوق پیدا نکند و همین امر در نهایت به اصلاح و تربیت فرد که هسته اولیه اصلاح ساختار جامعه است منجر شود.
 
-1- تعریف توبه
1-1-1-تعریف لغوی
توبه از ماده «توب» می‌باشد: «توب‌»، «توبه» «متاب» همه به معنی رجوع و برگشتن می‌باشد. در قاموس و صحاح و اقرب الموارد ، قید معصیت را اضافه کرده و گفته‌اند: رجوع  از معصیت ولی رجوع مطلق صحیح است زیرا این درباره خدای تعالی نیز بکار رفته و در او رجوع از معصیت معنی ندارد. معنای توبه در زبان فارسی اگر چه تفاوتی با معنای توبه در زبان اصلی خویش ندارد ولی با عنایت به توانایی‌ها و چگونگی دستور زبان فارسی مشتقات بسیاری از آن در فارسی ساخته و امروزه کاربرد بیشماری دارند.
مصادر مرکبی چون «توبه دادن» «توبه شکستن» «توبه کار» «توبه کردن» از آن جمله‌اند. در این زبان از همین ریشه حاصل مصدر «توبه‌گری» و «توبه کاری» به کار برده می‌شود.
در شعر و ادب عرفانی فارسی زبانان توبه از واژه‌های پربسامدی است که در آثار ادباء و شعراء از قرون نخستین تا امروز جلوه می نماید.
1-1-2- تعریف اصطلاحی
بر اساس تعریفی که از توبه به عمل آمده است توبه عبارت است از «بازگشت از گناه و پشیمان شدن از نافرمانی خدا» ارکان اصلی آن سه چیز است: 1) علم به اینکه در گذشته نافرمانی خدا نمود. 2) پشیمان شدن از آن عمل 3) تصمیم به ترک آن در آینده و جبران گذشته. ترمینولوژی توبه را به ندامت از گناه دانسته است . بدیهی است صحبت از گناه و نافرمانی خدا و پرداختن به موضوعاتی نظیر آثار ثبوتی گناه مثل عذاب اخروی و . . .  در علم حقوق شاید وجهی نداشته باشد. با این همه مشاهده کردید در تعاریف فوق از چنین واژه‌ ها و عباراتی استفاده شده است که نشان دهندة‌ تأثیرپذیری حقوق وضعی از حقوق اسلامی در این مورد است.
1-2- احکام و شرایط توبه
1-2-1- شرایط پذیرش توبه
در این زمینه روایات وارده از پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین (ع) به صورت روشنی به بیان ارکان و شرایط توبه می پردازد و به تفضیل آن را بیان می‌کند. پیامبر اکرم (ص)‌‌‌ می‌فرماید:
«توبه کننده باید اثر توبه را آشکار کند که در غیر این صورت تائب نخواهد بود. این آثار عبارتند از:
ا)‌راضی ساختن دشمن و کسانی که با آنها در حال نزاع و درگیری باشد 2) اعاده نمازهای فوت شده 3) تواضع بین مردم 4) دوری از شهوات 5) روزه گرفتن.
به نظر می‌رسد چهار مورد ذکر شده در حدیث شریف مصادیق اصلاح عمل و عمل صالح باشد که به کرات در آیات فریضه از شرایط پذیرش توبه و صحت آن شمرده است.
 
پروژه در مورد توبه و کاهش مجازات
پروژه رشته حقوق
 

در مورد سازمان جنگل ها مراتع آبخیزداری



 
فهرست مطالب
چارت سازمانی  .  1
تاریخچه سازمان     2
تشکیلات اولیه برای مدیریت جنگل‌ها  .  2
انحلال سازمان جنگلبانی توسط رضاشاه     4
تشکیل دایره جنگل – اداره جنگلبانی  .   5
تشکیل وزارت منابع طبیعی      6
اهداف وزارت منابع طبیعی   .   6
بخش‌هایی از مفاد قانون انحلال وزارت منابع طبیعی   .   7
الحاق سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به وزارت جهاد سازندگی   .   8
تشکیل وزارت جهاد کشاورزی     10
تشکیلات سازمان   .  11
معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور  .   11
هدفها و وظایف کلی سازمان   .  13
هدف سازمان   .  13
وظایف سازمان     13
تعریف امور بین‌الملل      15
اهداف   .   15
شرح وظایف   .   15
همکاری‌های بین‌المللی   .   16
منابع      19
 
 
 
تاریخچه سازمان
تشکیلات اولیه برای مدیریت جنگل‌ها
به طور کلی تا زمان حکومت قاجار منابع طبیعی تجدید شونده کشور به هیچ وجه مورد توجه دولت نبود و هیچگونه مدیریتی از نظر بهره‌برداری علمی و فنی صورت نمی‌گرفت و تشکیلاتی برای امور مربوط به جنگل، مرتع، شیلات، و محیط‌زیست وجود نداشت. سال 1202 شمسی که سال تشکیل وزارت فواید عامه در زمان حکومت فتحعلی شاه است را می‌توان سرآغاز توجه دولت به منابع طبیعی دانست. اما شکل‌گیری رسمی ادارات برای مدیریت منابع طبیعی عملاً از سال‌ها بعد آغاز شد.
اولین نامی که از منابع طبیعی در تشکیلات اداری کشور به چشم می‌خورد در نخستین کابینه قانونی پس از اعلام مشروطیت در زمان محمد علی شاه قاجار است که در 29 اسفند 1284 شمسی به مجلس معرفی شد. در این تشکیلات اداره‌ای تحت عنوان «اداره شوسه و راه‌آهن و جنگل‌ها» در وزارت فوائد عامه تشکیل گردید. در کابینه دوم که پس از به توپ بستن مجلس و موافقت مجدد محمدعلی شاه با مشروطه در روز 21 اردیبهشت 1288 تشکیل شد، وزارت «طرق و شوارع و معادن و جنگل‌ها» آغاز به کار کرد.
در دوره اول قانونگذاری در قانون تشکیلات ایالات و ولایات و دستورالعمل حکام مصوب 1284 شمسی در ماده 30 تصریح شده است «حکام باید سعی نمایند که همیشه اطلاعات صحیحه کافیه از وضع ولایتی که قلمرو ماموریت آنهاست داشته باشند یعنی از عده نفوس و وسعت خاک ولایت و ثروت طبیعی آن و مقدار زراعت و چمن‌ها و جنگل‌ها و از چگونگی شغل و ... و کلیه اطلاعاتی که اوضاع و احوال ولایت و اهالی را نشان می‌دهد». در ماده 56 تصریح شده است که: «حکام باید مراقبت مخصوص نسبت به جنگل‌های دولتی داشته و آنها را حفظ نمایند و هر گاه بر خلاف قواعدی که برای حفظ جنگل‌ها ایجاد شده است اقدامی ملاحظه نمایند باید بدون فوت وقت ممانعت نموده و به وزارت مالیه اطلاع دهند».
به طور کلی می‌توان گفت که تا سال 1297 دولت اساساً توجه خاصی به جنگل‌ها نداشت. طی سال‌های 1299-1288 تعدادی از بازرگانان و شرکت‌های خارجی به شکل فزاینده‌ای شروع به بهره برداری از درختان شمشاد، گردو و بلوط جنگل‌های شمال نموده و مواد مستحصله را با پرداخت عوارض ناچیز به گمرک از کشور خارج می‌کردند. ملاحظه آمار گمرکی، دولت را به اهمیت جنگل‌ها و لزوم حراست از آن متوجه ساخت. به دلیل مشخص نبودن حدود اغلب جنگل‌های اربابی از جنگل‌های دولتی، صاحبان جنگل‌های خصوصی اکثراً بهره مالکانه دولتی را تملک کرده و از این راه به درآمد دولت لطمه وارد می‌آورند. لذا مقـــارن سال 1297 شمسی وزارت فلاحت و فواید عامه مأموری را که اطلاعاتی در امر نقشه‌برداری و مساحی داشت به همراه دو نفر به شمال اعزام داشت تا حدود جنگل‌های دولتی را از جنگل‌های خصوصی معلوم نماید. عملیات این گروه با وجود مشکلات فراوان مدتی ادامه داشت تا این که با قیام میرزا کوچک خان مصادف و بدون اخذ نتیجه قطعی به اتمام رسید.
در سال 1296 به موجب تصویبنامه هیأت وزیران «شعبه جنگل‌ها» در تشکیلات وزارت فواید عامه و تجارت و فلاحت دایر گردید. تشکیلات وزارتخانه به شرح زیر بود:
1- دایره وزارتی، وزیر و معاون
2- اداره کابینه و پرسنل
3- اداره کل فلاحت ( شامل مدیریت کل 1- شعبه فلاحت 2- شعبه تجارت 3- شعبه جنگل‌ها)
4- اداره فواید عامه، امور طرق و شوارع و فنی
 
انحلال سازمان جنگلبانی توسط رضاشاه
چون اقدامات پاسبانان جنگل‌ها راجع به جلوگیری از احداث کوره باعث کمبود ذغال در تهران و سایر شهرستان‌ها شد و از طرفی به درآمد مالکین جنگل‌های شخصی لطمه زد، شکایاتی از سوی مالکین شد که در نتیجه آن، سازمان جنگلبانی به دستور رضاشاه در سال 1313 منحل و اعتبار آن از بودجه کل کشور حذف گردید و به استانداران و ادارت دارائی ابلاغ شد که قطع درخت به کلی ممنوع است و منحصراً ذغال باید از سرشاخه تهیه شود (دستوری که از لحاظ فنی غلط است) و این دستور در حوزه گیلان شدیدتر از سایر نقاط اجرا شد (به این علت که همه مجبور شوند از جنگل‌های املاک خصوصی چوب و ذغال تهیه کنند). چون در اثر ممنوعیت قطع درخت، جنگل‌نشینان و روستائیان حوزه گیلان از لحاظ تامین مصارف خود در مضیقه بوده و شکایات متعددی نمودند، دولت ناگزیر دستور قبلی را لغو و موافقت نمود مردم برای تامین حوائج خود با اجازه دارائی و نظارت مامورین آن از سرشاخه درختان جنگلی استفاده نمایند (دستور غلط فنی جدید). اما استفاده از سرشاخه‌ها نیاز روستاییان را برآورده نمی‌کرد و به همین دلیل سوء استفاده‌های زیادی به عمل آمد و به نام سرشاخه درخت قطع شد.
تا سال 1320 در مازندران و گرگان اساساً سازمان مستقلی برای نگهبانی جنگل‌ها و نظارت در بهره‌برداری از آنها تشکیل نشد و امور مربوطه را مامورین املاک اختصاصی اداره می‌کردند. لکن چون احاله وظایف مربوطه در گیلان به ادارات دارائی که مامورین کافی نداشتند، مشکلاتی را بوجود آورد، در سال 1314 موافقت شد که اداره کشاورزی گیلان و آستارا از بودجه «دفع آفات نباتی» سازمان کوچکی برای استخدام مامور جهت نظارت بر قطع اشجار تشکیل دهد و در اجرای این تصمیم 24 نفر بنام پاسبان جنگل استخدام شدند. از طرفی به علت افزایش روز افزون مصرف چوب ساختمانی در شهرها (بخصوص در تهران و آذربایجان) و بالا بودن هزینه حمل و نقل به علت دوری راه جنگل‌های اختصاصی گرگان و مازندران، موافقت شد که از درختان افتاده جنگل‌های گیلان و آستارا استفاده شود که البته سوءاستفاده‌هایی نیز به نام این درختان شد.
 
تشکیل دایره جنگل – اداره جنگلبانی
بدین ترتیب برای رسیدگی به گزارش‌های واصله از جنگل‌های گیلان و آستارا و صدور دستورات لازم، تشکیل سازمان کوچکی در مرکز ضروری می‌نمود. لذا در سال 1317، دایره‌ای بنام دایره جنگل در اداره کل فلاحت تأسیس و تصدی آن در سال 1318 به آقای مهندس کریم ساعی واگذار گردید. در اثر اقدامات مجدانه مرحوم ساعی توجه اداره کل کشاورزی بیش از پیش به موضوع جنگل‌ها معطوف و در پی آن در سال 1319 اداره جداگانه‌ای بنام "اداره جنگلبانی" به ریاست خود ایشان تشکیل گردید. پس از تشکیل اداره جنگلبانی، آقای مهندس ساعی گزارش جامعی در باب لزوم تشکیل سازمان جنگلبانی تهیه نمود که توسط رئیس کل کشاورزی وقت به اطلاع رضاشاه رسید و مقرر گردید که این سازمان در محل کوچکی آزمایش شود تا در صورت حصول نتیجه مساعد در سراسر شمال تعمیم داده شود. برای این منظور ناحیه "کجور" (از شمال به دریای خزر، از جنوب به ارتفاعات البرز، از مغرب به دره چالوس و از شرق به رودخانه گلندرود و علمده محدود است) انتخاب و متعاقباً در اواخر 1319 به تاسیس چهار خزانه جنگلی در دشت نظیر، چالوس، علمده و ولی‌آباد اقدام گردید. ولی به مناسبت وقایع بین المللی و بدلیل مشکلات نظامی و سیاسی روز با ادامه این عملیات نظر مساعدی نشان داده نشد و در نتیجه تکمیل آن میسر نگردید تا اینکه در اثر حوادث شهریور سال 1320 موضوع کلا به بوته فراموشی سپرده شد.
 
   

تحقیق در مورد اشتغال زنان در جامعه



این فایل با فرمت ورد می باشد و قابل ویرایش است.

 

فهرست مطالب :

 

 

فصل اول

اشتغال زنان در جامعه‏ 2

تحلیل ساختاری خانواده و توجه به تفاوت نقش‏ها  4

تفاوت‏های تکوینی زن و مرد  6

دستگاه تولید مثل 6

هورمون‏ها 7

مغز و اعصاب 8

تفاوت‏های روانی 9

تفاوت‏های تشریعی‏  14

اداره مالی خانواده‏  15

پیامدهای اشتغال زنان‏  19

تحمیلی طاقت فرسا بر زنان 19

اذیت و آزار جنسی زنان در محیط کار 19

سست شدن کانون خانواده 20

اشتغال زنان و مسئله بیکاری 21

فصل دوم

زن، اجتماع، اشتغال و پیامدهای آن 26

دوران پدرسالاری  26

زن در ایران  27

اشتغال اولین مطالبه زنان  28

مشارکت زنان در توسعه  29

بی‌مهری به نهاد خانواده  30

مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان  32

مزایا و معایب اشتغال زنان  33

جان کلام  34

فصل سوم

موانع و مشکلات مشارکت زنان در اجتماع 37

موانع درون ‏زا  38

ساختار جنسی زنان  38

موانع ناشی از وظایف ویژه زنان  39

موانع برون‏زا  40

فرهنگ و باورهای عمومی  40

ارزشهای شایع  42

عدم تخصص و سواد  43

باورها و برداشتهای دینی  45

عدم خودباوری و اعتماد به نفس  46

مردسالاری  46

نتیجه‏ گیری 48

منابع  49

 

 

زن، اجتماع، اشتغال و پیامدهای آن

آنتروپولوژی (انسانی‌شناسی) کار زنان به گونه بایسته تاکنون در کشور ما مورد پژوهش قرار نگرفته است. آنچه که از چهره‌های اساطیری زنان در کشور ما به جا مانده حکایت از سازندگی و نقش فعال آنان در عرصه تولید خلاق تا قبل از نظام برده‌داری دارد. زنان در مشارکت اجتماعی قبل از برده‌داری جهت رهایی از سلطه طبیعت بر انسان در تقسیم کاری برابر به خلق ابزارها پرداختند، در این راستا بخش عمده‌ای از کارهای تخصصی و ظریف که مستلزم ابتکار و عقلانیت بود به عهده آنان واگذار شد. به همین دلیل نیز “مادر تباری”‌در نظام کلان خانواده ارزش مسلط محسوب می‌شد. لیکن “قدرت”‌به‌عنوان هنجاری که در مقابله با نیروهای طبیعی از قوای فیزیولوژیک سرچشمه می‌گرفت به تدریج زنان را همزمان با تصاحب ابزارهای تولید به حاشیه راند تا جایی که آنان خود بخشی از ابزار محسوب شدند و این مقارن با زمانی بود که دوران بردگی آغاز شد. پایین بودن نرخ جمعیت و به تبع آن کمبود نیروی کار، زنان را به عرصه استثمار جسمی کشانید که با انحصار آب، زمین و محصولات از خودبیگانگی انسان بر انسان از یکسو و سلطه فرهنگ بر زن از سوی دیگر به ستم مضاعف منجر گردید. بدین‌سان اراده زن در انتخاب محدود و محصور شده و او از مشارکت در عرصه تولید خلاق اجتماعی محروم گردید.

 

● دوران پدرسالاری

در دوران “پدرسالاری”- که در نظام‌های بسته و با فرهنگ روستایی نگرش مسلط محسوب می‌شود- خصلت انحصارگرایانه در بخش فوقانی هرم طبقاتی، زنان را بسان کارخانه تولید انسان انگاشته و جهت تولید نسلی قوی، زیبا و برتر خیل عظیم آنان را گلچین و به کاخ‌ها گسیل داشت و به هنگام مرگ، آنان را دسته جمعی در گور دفن یا به قعر دریا و رودخانه‌ها می‌افکند.

 

محرومیت‌های حسی، زمینه‌های تعامل اجتماعی را محدود کرده و منجر به بروز رفتارهای هیجانی ناخواسته‌ای شد که بعدها زن به‌عنوان “جنس فراموش شده”، ضعیف و فاقد عقل معاش نامیده شد. لیکن با رشد و توسعه صنعت، حضور زنان در کسب مهارت‌ها و تخصص‌های علمی در روند تولید انبوه و ضعیف به‌عنوان نیروی کار فکری و جسمی تثبیت شد.

 

● زن در ایران

در کشور ما نقش زن در تولید خلاق اجتماعی حدود یک قرن سابقه دارد که همگام با مشارکت آنان در انقلاب مشروطه و پشتیبانی از متمم قانون اساسی به تدریج آغاز و در اولین گام جهت اشتغال به فرهنگ و مدرنیسم با توجه به ویژگی‌های ملی و دینی رویکردی جدی داشت. احداث مدارس و نشریات و حرفه معلمی و روزنامه‌نگاری و کحالی (چشم‌پزشکی) زمینه را برای گام‌های بعدی اشتغال آماده نمود. بررسی نشریات بعد از انقلاب مشروطه نشانگر شکل‌گیری هویت زنان در مشارکت‌های اجتماعی است.

 

کندی تکامل اجتماعی و رکود در قشربندی طبقات اجتماعی (بررسی علل آن خود مقوله‌ای جداگانه است) تا سال ۱۳۴۱ به محدودیت دسترسی زنان به اشتغال دامن زد. لیکن پس از رفرم ناموزون سال ۴۱ و متعاقب آن‌افزایش درآمد ملی به خاطر افزایش قیمت نفت، نقش موثری در گسترش کارگاه‌های تولیدی و کسب تخصص‌های پیچیده برای زنان به وجود آمد و به رشد مشارکت زنان منجر شد.

پس از انقلاب، در دهه اول،‌سیاست اقتصادی دولت و وقوع جنگ تحمیلی به دلیل وجود دو سیستم متمرکز و موازی (دولت و نهادهای عمومی مستقل)، امکان توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال وجود نداشت، لیکن پس از جنگ به رغم کمبود متخصص به خاطر مهاجرت بخشی از کارشناسان اعم از مرد و زن به کشورهای صنعتی، رویکرد به تربیت کادرهای متخصص در دو برنامه کلان، اشتغال زنان را تسهیل نمود تا جایی که ۳۰ درصد جمعیت فعال کشور را دربرگرفت (این میزان در کشورهای صنعتی حدود ۴۲ درصد می‌باشد...) بررسی شاخص‌های رشد جمعیت فعال کشور از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۷۵ مبین آن است که به رغم افزایش جمعیت به میزان صددرصد و مهاجرت نیمی از روستاییان به شهرها میزان بیکاری زنان ۱۳ درصد است.

 

● اشتغال اولین مطالبه زنان

در کشور ما طبق بررسی که بر روی مطالبات زنان انجام گرفته است، اشتغال به‌عنوان اولین مطالبه زنان مطرح شده است. یافته‌ها نشان دهنده اشتراک این مطالبه در همه لایه‌ها و اقشار بوده است. ورود خیل عظیم جوانان به بازار کار در سال‌های اخیر و رشد ناکافی فرصت‌های شغلی موجب شده است که نرخ بیکاری این گروه به صورت مضاعف افزایش یابد. عدم تعادل جنسیتی نرخ بیکاری، در بین جوانان نیز مشهود است. تحقیقات نشان داده است که در سال‌های آینده تعداد کثیری از دختران فرصت ازدواج نخواهند داشت. نرخ طلاق نیز رو به افزایش است و این امر بر تعداد خانوارهای زن سرپرست خواهد افزود. این خانوارها با احتمال بیشتری زیر خط فقر قرار می‌گیرند وانواع آسیب‌های اجتماعی، زندگی آنها و افراد تحت سرپرستی آنان را تهدید می‌کند که همه این عوامل در کنار بالا رفتن سطح تحصیلات دختران، بر تقاضا و ضرورت اشتغال زنان می‌‌افزاید. با توجه به ساختار سنی جمعیت و افزایش تاریخی نرخ مشارکت زنان، عدم توجه به ویژگی‌ها و تغییر و تحولاتی که در بازار کار در حال روی دادن است، می‌تواند منجر به رشد قابل‌توجه نرخ بیکاری زنان و جوانان گردد که علاوه بر هدر رفتن بخش عمده‌ای از سرمایه انسانی کشور و دور شدن از توسعه متوازن و پایدار، موجب تشدید دوگانگی و پیامدهای نامطلوب اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چون طلاق، اعتیاد، فساد، انواع جرم و جنایت و... در جامعه خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد بحران و بویژه مقابله با از بین رفتن فرصت‌ها، برنامه‌ریزی نیروی انسانی بویژه برنامه‌ریزی بازار کار زنان ضروری است. ابعاد مسائل حوزه اشتغال زنان را باید با توجه به همگرایی لایه‌های دین و اصول حاکم بر خانواده، شخصیت زن و شئونات وی ارزیابی نمود. اشتغال زنان به‌عنوان یک حق و نه یک تکلیف، علاوه بر مزایا و پیامدهای مثبت، همانند مشارکت در توسعه اجتماعی و اقتصادی و کمک به درآمد خانواده دارای معایب و پیامدهای منفی نیز هست. از جمله این پیامدها می‌توان به تعارض نقش‌ها و آسیب کیان خانواده و تربیت نسل و فشار مفرط بر زنان اشاره کرد که در برخی از موارد، دامنگیر خانواده و اجتماع می‌شود.

 

● مشارکت زنان در توسعه

موضوع “اشتغال زنان” یکی از مهمترین موضوعات در حیطه علوم سیاسی و علوم اجتماعی و علوم حقوق به شمار می‌آید. مشارکت و نقش زنان در توسعه کشور امری است که در چند دهه اخیر به آن توجه بسیار شده است.

 

موضوع اشتغال زنان نه تنها در جامعه ما، بلکه در سطح جهان، مسئله مهم و قابل توجهی است. دوره پس از جنگ جهانی دوم (از سال ۱۹۴۵ به بعد) را می‌توان به‌عنوان نقطه عطفی در تغییر موقعیت زنان، اشتغال آنها و دستیابی آنان به حقوق و دستمزد مستمر یاد کرد. پس زنان در محدوده‌ای گسترده‌تر، به تدریج دارای دو نقش شدند یعنی نقش مادری و خانه‌داری و نقش تولیدی و اقتصادی. در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ ورود زنان به بخش‌‌های اقتصادی و خدماتی در جوامع صنعتی افزایش یافت و سپس آثار آن به سایر جوامع جهان نیز راه پیدا کرد. اشتغال زنان در قرن بیستم، به تدریج ساختار خانواده‌را نیز متحول نمود.

 

● بی‌مهری به نهاد خانواده

مهمترین مسئله‌ای که درباره اشتغال زنان در جریان توسعه باید مورد توجه قرار دهیم وجود نقش‌های متعددی است که زنان باید به عنوان “همسر” و “مادر” به عهده گیرند و به صورت سنتی به آن عمل کنند که گاه با نقش‌های جدیدتر آنان به عنوان فرد شاغل در خارج از خانه در تعارض است.

 

متاسفانه یکی از پیامد‌های جنبش فمینیسم، تغییر نظام ارزشی و تزلزل خانواده است. صاحب‌نظران اعتقاد دارند تاکید بیش از حد بر حقوق اجتماعی سیاسی و مدنی و در اولویت قرار دادن اشتغال اقتصادی از یکسو و عدم توجه لازم به اخلاق در کنار حقوق و بی‌مهری به نهاد خانواده و تحقیر وظیفه مادری و همسری از سوی دیگر، عملا زیان‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته است. کم شدن میزان ازدواج و ازدیاد طلاق و سست شدن خانواده و نقش فراوان آن در ناامنی اجتماع و بروز فساد و فحشا از آثار طبیعی تغییر نظام ارزشی است.

 

آیا زن باید در صنعت، کشاورزی و تجارت و امور خدماتی حضوری فعال داشته باشد؟ آیا آفرینش و طبیعت جسمی و روانی او با کار بیرون از خانه سازگاری دارد؟ روشن است که مهمترین وظیفه زن، خانه‌داری و پرورش فرزندان است. بنابراین، بهتر است اشتغال زن متناسب با شئونات زنانه طراحی گردد، به گونه‌ای که به روح و جان و جسم او آسیب نرسد. البته این حرف به معنای دور کردن زن از اجتماع نیست چون در آن صورت دیگر نباید به تسهیلات برای اشتغال بیندیشیم. اگر آن گونه که اسلام مقدر کرده است، یک مرد در محیط خانه، با زن معاشرت به “معروف” داشته باشد و جامعه اسلامی و قوانین حقوقی، شغل خانگی زن را نه تنها از لحاظ معنوی، بلکه از لحاظ مادی به رسمیت بشناسد، بسیاری از زنان شاغل ترجیح می‌دهند که کار محیط خانه را به عنوان اشتغال برگزینند.

 

لذا نگارنده به دولت مهرورز نهم مصرانه پیشنهاد می‌نماید در این خصوص کارشناسی نموده و زنان سازمان‌ها و موسسات دولتی را که دارای تحصیلات عالیه نمی‌باشند و مشغول به کارهایی هستند که جوانان پسر بیکار نیز می‌توانند آنها را انجام دهند و با در نظر گرفتن مبلغی به عنوان حقوق ماهانه روانه منزل نمایند تا هم کانون خانواده محکمتر و گسترده‌تر شود و هم بخشی از معضل بیکاری پسران و مردان که متکفل امور خانواده می‌باشند مرتفع گردد، مسلما این امر به نفع فرد و جامعه می‌باشد و قطعا این اقدام انقلابی با استقبال مردم مواجه خواهد شد.

از این نکته نیز نباید غفلت گردد که اگر در غیر این صورت، بنا باشد از یکسو با زنان حسن معاشرت نشود و آینده آنها معلوم نباشد و از سوی دیگر، ارزش معنوی و مادی شغل خانگی آنها معلوم نباشد و از سوی دیگر، ارزش معنوی و مادی شغل خانوادگی آنها محسوب نشود و همچنین به نام “اسلام” پیامدهای منفی اشتغال آنان در خارج از خانه تذکر داده شود، به زن و حیثیت و آینده او ظلم شده است.