توضیح :این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.
سیستم انبار و خرید در شرکت تجهیزات ایمنی راه ها
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
پیشگفتار
1
فصل اول : کلیات
تاریخچه شرکت
2
انبارها
3
کدینگ
3
نحوه ورود و خروج کالا از انبار
3
فرمهای مورد استفاده در انبارهای شرکت تجهیزات ایمنی راهها
4
انبارگردانی
5
فصل دوم : شناسایی انبار
مقدمه
7
هدف و اهمیت انبارداری
8
انبار و انواع آن
10
انبارهای سازمانهای تولیدی و صنعتی
13
موجودیهای انبار ( انواع انبار )
15
محل سازمانی و تشکیلات داخل انبار
19
مشخصات انباردار
20
اهم وظایف انباردار
21
رعایت اصول ایمنی و حفاظت در انبار
22
انبار اسقاط یا انبار لوازم فرسوده
23
واحد کنترل انبار یا کنترل اقلام
24
فصل سوم : طبقه بندی کالاها ، کدگذاری و تنظیم کالاها در انبار
طبقه بندی کالاها
25
محاسن طبقه بندی کالاها
25
خصوصیات طبقه بندی صحیح
26
مبانی طبقه بندی کالاها
26
کدگذاری کالاها
27
ضرورت و شرایط کدگذاری
28
خصوصیات یک نظام کدگذاری صحیح
29
علل استفاده از نظام کدگذاری
29
روشهای کدگذاری
32
کدگذاری بر اساس طبقه بندی کالاها
33
کد میله ای ( خط نما )
33
استقرار کالاها در انبار
35
چیدن و استقرار کالاها در انبار
35
استفاده از حداکثر فضای انبار
36
وسایل کار در انبار
38
نظامهای خروج کالا از انبار
38
روشهای انبارکردن کالا
40
فصل چهارم : نظام نظارت بر انبار
وسایل و ابزار نظارت بر عملیات انبار
44
دفاتر انبار
44
کارت انبار
44
کاردکس حسابداری
47
مهمترین کارتهای انبار
48
طراحی نظام اطلاعاتی برای انبار
53
نتایج حاصل از استقرار نظام صحیح اطلاعاتی انبار
54
وظایف اطلاعاتی انباردار
55
طراحی فرمهای انبار
55
نمودار حرکت فرمها
56
تعریف فرم
57
فرمهای مورد نیاز انبار
58
گردش عملیات در سیستم تدارکات
59
دریافت و صدور کالاها
61
روشهای اجرای کار در انبار
62
عملیات حسابداری خرید و انبار
64
روشهای درخواست و دریافت کالا از انبار
64
روشهای صدور و درخواست خرید و ورود کالا به انبار
66
روش برگشت کالا به انبار
67
فصل پنجم : نظام نظارت بر موجودی
استقرار نظام نظارت بر موجودی جنسی در سازمان
68
هدف و فواید نظارت بر موجودی
68
اهمیت و فواید نظام نظارت بر موجودی
69
دسته بندی کالاهای مختلف
70
ارزش یابی کالاها
70
هزینه های مربوط به موجودی
71
نظام موجودی صفر
75
فصل ششم : شیوه های ریاضی نظارت بر موجودی
شیوه های ریاضی نظارت بر نظام موجودی
77
عوامل مؤثر در تعیین موجودی
80
انبارگردانی
84
فصل هفتم : نحوه انبارگردانی در شرکت تجهیزات ایمنی راهها
مقدمه
86
انبار
86
تقسیم انبار
86
سیستم انبار
88
فرمهای مورد استفاده در انبار
88
نحوه ورود جنس به انبار
90
نحوه خروج جنس از انبار
90
نحوه نگهداری موجودی حساب کالا در انبار
90
کدینگ ( شماره کالاهای انبار )
91
حفاظت فیزیکی از انبار
92
انبارگردانی
92
جمع آوری برگه های شمارش
92
لیستهای مغایرت
92
نحوه انبارگردانی
93
منابع و مأخذ
پیوست
پیشگفتار
منظور از طرح سیستم اطلاعاتی انبار در کارخانه ، بطور کلی ایجاد روشی سیستماتیک و منطقی است برای اجرای عملیات مربوط به کالاهای موجود در انبار و همچنین اعمال کنترلهای لازم روی مراحل مختلف این عملیات .
جزئیات سیستمهای طرح شده در واحدهای مختلف صنعتی با توجه به نوع فعالیت و سازمان داخلی آنها ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد ولی نتایج زیر از طرح هر سیتم اطلاعاتی انبار عاید می گردد :
1) ایجاد رابطه های بهتر و منطقی تر در داخل کارخانه برای تبادل اطلاعات .
2) تسریع عملکرد قسمتهای مختلف به کمک طرح فرمهای مناسب .
3) انجاد کنترلهای بهتر در کارخانه .
4) کمک به شناسائی بهتر کالاهای موجود در انبار با توجه با تنوع آنها .
5) طرح فرمهای مناسبتر برای نگهداری حساب موجودیهای انبار ( مثل کـارت انبـار و… ) .
6) طرح فرمهای بهتر برای نقل و انتقالات کالاهای موجود انبار ( مثل برگ درخواست جنس از انبار و …. ) .
7) نگهداری اطلاعات بروز درآمده از وضع موجودیهای انبار که در مقاطع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد ( مثلاً برای محاسبه قیمت تمام شده و …. ) .
8) سفارش به موقع کالا و به میزان مورد نیاز به آن .
9) افزایش اطلاعات مدیریت از میزان کالاهای موجود در انبار ، مصرف آنها و مسائل مشابه .
10) ایجاد اطمینان در مدیریت از عدم وجود سوءاستفاده در موجودیهای انبار .
11)کاهش اشکالات احتمالی ناشی از غیبت افراد شاغل در سیستم ، بخصوص انباردار .
12)کاهش هزینه ها و کارهای زائد اداری از طریق حذف فرمها و یا عملیات غیرضروری.
13)شناسائی کالاهائی که بعلل مختلف به صورت بلااستفاده در انبار باقیمانده اند و سبب اتلاف فضای انبار و راکد نگهداشتن قسمتی از سرمایه کارخانه میشوند.
فصل اول کلیات
تاریخچه شرکت
نگاهی اجمالی به سیستم انبار و خرید در شرکت تجهیزات ایمنی راهها و همچنین توضیحاتی مختصر در مورد تاریخچه شرکت و اهداف آن :
شرکت تجهیزات ایمنی راهها در سال 1317 هجری شمسی تأسیس گردید ، این شرکت هنگام تأسیس به نام شرکت سهامی رنگ نامگذاری گردید . با توجه به سوابق این شرکت می توان به عملکرد این شرکت در سالهای اولیه فعالیت اشاره کرد ، از عمده ترین اهداف اصلی این شرکت ساخت وسائل و تجهیزات تخصصی از قبیل ماسک ، لباس ضد حریق و …بود .
اما در حال حاضر تولیدات این شرکت شامل گاردریل کنار جاده ، علائم راهنمائی و رانندگی ، علائم هشداردهنده بازتاب ( رفلکترر ) ، گابیون و …میباشد .
سهام این شرکت تماماً متعلق به دولت میباشد و زیر نظر وزارت راه و ترابری اداره می گردد .
انبارها
این شرکت دارای هشت انبار میباشد که عبارتند از :
1- انبار مواد اولیه 2- انبار ضایعات 3- انبار لوازم یدکی 4- انبار کالای تجاری 5- انبار محصول 6- انبار ابزار مصرفی 7- انبار سوخت 8- انبار متفرقه .
نقشه هوائی و موقعیت فیزیکی این انبارها پیوست میباشد .
کدینگ در شرکت تجهیزات ایمنی راهها
کدینگ اقلام انبارها در این شرکت ، شامل 10 رقم می باشد که رقم اول و دوم از سمت چپ کد کالا ، بیانگر نوع انبار میباشد ، یعنی انبار مواد اولیه با پیش شماره 11 انبار ضایعات با پیش شماره 12 ، انبار لوازم یدکی با پیش شماره 21 ، انبار کالاهای تجاری با پیش شماره 41 ، انبار محصول با پیش شماره 51 و انبار ابزار مصرفی با پیش شماره 62 ، انبار سوخت با پیش شماره 81 و انبار متفرقه با پیش شماره 91 شروع می شوند .
پس از دو رقم اول از سمت چپ چهار رقم بعدی صرفاً برای گسترش انبار برای آینده پیش بینی شده است و به اصطلاح باز می باشد و پس از آن رقم هفتم و هشتم نشانگر نوع جنس کالا می باشد و در آخر دو رقم پایانی بیانگر واحد شمارش یا اندازه گیری کالا میباشد . یعنی اگر دو رقم آخر کد کالایی 01 باشد واحد اندازه گیری آن کالا کیلوگرم است و همچنین 02 نشانگر عدد ، 03 متر ، 07 لیتر ، 08 قوطی ، 09 یارد ، 10 دست ، 12 جلد ، 13 اصله ، 14 جین ، 15 شاخه و 16 رول میباشد .
بعنوان مثال اگر کد کالایی 6202400402 باشد از رقم 62 مشخص می شود که این کالا در انبار ابزار مصرفی میباشد و اعداد 0240 باز میباشد و اعداد 04 نشانگر نوع ابزار مثلاً سنگ برش میباشد و اعداد 02 نشانگر این است که واحد شمارش این کالا عدد میباشد .
دانلود کامل سیستم انبار و خرید در شرکت تجهیزات ایمنی راه ها
این مقاله با فرمت ورد و اماده پرینت میباشد
بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیویکاران
این مقاله دارای پرسش نامه می باشد
فهرست مطالب
2-1-2-1- ویژگیهای نیازهای انسانی24
2-1-2-2- طبقه بندی نیازها 25
2-1-3- مفهوم آموزش 26
2-1-3-1- طبقه بندی نظامهای آموزشی 27
2-1-3-2- نقش نظامهای آموزشی28
2-1-3-3- اصول آموزش 29
2-1-3-4- مزایا و فواید آموزش 30
2-1-4- تعاریف مختلف ترویج کشاورزی30
2-1-4-1- اهداف آموزش ترویجی 31
2-1-4-2- اصول آموزش ترویجی31
2-1-4-3- اهمیت و ویژگیهای آموزش ترویج کشاورزی32
2-1-5- مفهوم نیاز آموزشی- ترویجی 33
2-1-5-1- انواع نیاز آموزشی 34
2-1-5-2- اولویت بندی نیازهای آموزشی 35
2-1-6- نیاز سنجی37
2-1-6-1- تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی38
2-1-6-2- ضرورت و مزایای تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی39
2-1-6-3- قلمرو نیازسنجی در برنامه های آموزشی - ترویجی 40
2-1-6-4- اصول و نکات مهم در تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی 40
2-1-6-5- اهداف تعیین نیازهای آموزشی42
2-1-6-6- ویژگیهای تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی 42
2-1-6-7- عوامل مؤثر در تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی43
2-1-6-8- مراحل تعیین نیازهای آموزشی45
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-1-6-9- روشهای تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی 45
2-2- بخش دوم: کیوی فروت51
2-2-1- مقدمه 52
2-2-2- مبدأ و تاریخچه کیوی در جهان53
2-2-3- تولید جهانی کیوی54
2-2-4- صادرات جهانی کیوی 57
2-2-5- سابقه و موقعیت کیوی در ایران59
2-2-6- تولید کیوی در ایران61
2-2-7- صادرات کیوی در ایران 66
2-2-8- مشخصات گیاه شناسی کیوی 67
2-2-8-1- تعداد کروموزومها 68
2-2-8-2- ریشه ها 68
2-2-8-3- ساقه ها و شاخه ها 69
2-2-8-4- برگها 70
2-2-8-5- جوانه ها 70
2-2-8-6- گلها 73
2-2-8-7- میوه و بذر78
2-2-9- واریته های معروف کیوی79
2-2-9-1- واریته های ماده79
2-2-9-2- واریته های نر 80
2-2-10- آب و هوا و شرایط اقلیمی مورد نیاز کیوی81
2-2-10-1- بارندگی 81
2-2-10-2- نور خورشید 81
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-2-10-3- نیاز سرمایی82
2-2-10-4- خاک 82
2-2-11- روشهای مختلف تکثیر کیوی83
2-2-11-1- ازدیاد از طریق بذر83
2-2-11-2- ازدیاد از طریق قلمه84
2-2-11-3- ازدیاد از طریق پیوند 84
2-2-11-4- ازدیاد از طریق کشت بافت85
2-2-12- عملیات احداث باغ کیوی85
2-2-12-1- شرایط احداث باغ 85
2-2-12-2- باد شکن86
2-2-12-3- داربست و انواع آن 87
2-2-13- عملیات کاشت کیوی 90
2-2-13-1- آماده سازی خاک90
2-2-13-2- کود دهی 90
2-2-13-3- طراحی کاشت درختان کیوی فروت 91
2-2-13-4- انتقال نهالها به زمین اصلی 91
2-2-13-5- زمان انتقال نهالها91
2-2-13-6- فواصل کاشت92
2-2-14- عملیات داشت کیوی 92
2-2-14-1- هدایت و مراقبت از نهالها92
2-2-14-2- آبیاری 92
2-2-14-3- هرس 93
2-2-14-4- تغذیه گیاه95
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-2-14-5- مبارزه با علفهای هرز96
2-2-15- آفات و بیماریهای مهم کیوی و خسارات ناشی از عوامل طبیعی96
2-2-15-1- آفات96
2-2-15-2- بیماریها98
2-2-15-3- خسارات ناشی از عوامل طبیعی100
2-2-16- عملیات برداشت و انبار داری کیوی 100
2-2-16-1- برداشت کیوی100
2-2-16-2- انبارداری کیوی 101
2-2-17- ارزش غذایی و فرآورده های کیوی102
2-2-17-1- ارزش غذایی کیوی فروت102
2-2-17-2- فرآورده های کیوی فروت 104
2-2-18- محاسبه اقتصادی برای احداث یک باغ کیوی104
2-3- بخش سوم: ضرورت شناسایی نیازهای آموزشی - ترویجی کیویکاران107
2-3-1- کیویکاران 107
2-3-2- لزوم اهمیت آموزش کیویکاران 108
2-3-3- ضرورت شناسایی نیازهای آموزشی -ترویجی کیویکاران108
2-4- بخش چهارم: مروری بر سوابق و مطالعات انجام یافته در زمینه تحقیق 110
2-4-1- مطالعات تحقیقاتی انجام گرفته در جهان 110
2-4-2- مطالعات تحقیقاتی انجام گرفته در ایران 112
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه 122
3-2- نوع و روش تحقیق122
3-3- جامعه آماری122
3-4- جمعیت مورد مطالعه123
فهرست مطالب
عنوان صفحه
3-5- تعیین حجم نمونه 123
3-6- روش نمونه گیری124
3-7- روش جمع آوری اطلاعات 124
3-8- ابزار جمع آوری اطلاعات 124
3-9- روایی 125
3-10- اعتبار علمی 125
3-11- ضریب آلفای کرنباخ126
3-12- متغیرهای تحقیق 126
3-13- فرضیات تحقیق127
3-14- روشهای تجزیه و تحلیل آماری131
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1- مقدمه 135
4-2- آمار توصیفی135
4-2-1- بخش اول: ویژگیهای فردی، اقتصادی و فعالیتهای باغداری 136
4-2-2- بخش دوم: نیازهای آموزشی - ترویجی کیویکاران 147
4-2-3- بخش سوم: عوامل مؤثر بر نیازهای آموزشی192
4-2-4- بخش جهارم: استفاده از کانالهای ارتباطی آموزشی - ترویجی 195
4-3- آمار استنباطی 203
4-3-1- نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن 203
4-3-2- نتایج حاصل از آزمون کروسکال والیس208
4-3-3- آزمون من وایت نی 209
4-3-4- معادله خط رگرسیون چند متغیره در ارتباط با تأثیر متغیرهای مستقل بر میزان نیازهای
آموزشی- ترویجی کیویکاران 212
فهرست مطالب
فصل پنجم: خلاصه ، نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- خلاصه219
5-2- نتیجه گیری 221
5-2-1- نتایج حاصل از یافته های توصیفی221
5-2-2- نتایج حاصل از یافته های تحلیلی225
5-2-2-1- نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن225
5-2-2-2- نتایج حاصل از تأثیر فردی متغیرهای مستقل برمتغیر وابسته229
5-2-2-3- نتایج حاصل از تاثیر جمعی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته230
5-3- پیشنهادات231
5-4- عناوین پیشنهادی جهت تحقیقات آتی 233
فهرست منابع234
پیوست ها
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی و شناخت نیازهای آموزشی - ترویجی کیویکاران استان مازندران (شهرستانهای تنکابن و چالوس) پرداخته استاین تحقیق از نوع کاربردی و به روش توصیفی، همبستگی می باشد که شیوه اجرای آن به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است جامعه آماری این تحقیق شامل 7132 نفر از کیویکاران شهرستانهای تنکابن وچالوس در سال زراعی 1385-1384 می باشد و در همین راستا جمعیت مورد مطالعه بر اساس فرمول کوکران 360 نفر برآورد شده است و روش نمونه گیری بصورت تصادفی سادهمی باشد برای تجزیه و تحلیل داده ها ازنرم افزارspsswinاستفاده
شده است
نتایج نشان می دهد که میزان نیازهای آموزشی - ترویجی کیویکاراندر کلیه مراحل کشت کیوی؛ اعم از احداث باغ، کاشت، داشت، برداشت و انبارداری درحد متوسط به بالامی باشدهمچنین مهمترین کانال
آموزشی و ترویجی استفاده شده در خصوص کشت کیوی، مشاهده فعالیت سایرکیویکاران می باشد ضمن اینکه استفاده از مجلات و نشریات آموزشی - ترویجی، استفاده از کلاسهای آموزشی، استفاده از برنامه های آموزشی - ترویجی تلویزیون و رادیو، تماس با مروجین و تماس با کارکنان جهاد کشاورزی در حد کم صورت گرفته است
نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان می دهد که بین متغیر های مستقل؛ سطح تحصیلات، سابقه کشت کیوی، سطح کشت کیوی، تماس با کارکنان جهاد کشاورزی، تماس با مروجان، استفاده از کلاسهای آموزشی و ترویجی، استفاده از مجلات و نشریات آموزشی و مشاهده فعالیت سایر کیویکاران با متغیر وابسته میزان نیازهای آموزشی - ترویجی کیویکاران رابطه معکوس وجود دارد ولی بین متغیر دسترسی به مناطق شهری با متغیر میزان نیاز آموزشی رابطه مثبت وجود داردضمن اینکه بین
متغیرهای؛ سن، درآمد، تعداد افراد تحت تکفل، عملکرد محصول کیوی، استفاده از برنامه های آموزشی رادیو و تلویزیون با متغیر میزان نیاز آموزشی رابطه ای مشاهده نمی گرددنتایج حاصل از تأثیر فردی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته نشان می دهد که جنسیت، تأهل، شغل اصلی، نوع مالکیت،عضویت در تعاونی کیویکاری بر میزان نیاز آموزشی مؤثر است ولی تسهیلات حمایتی بر میزان نیاز آموزشی تأثیری نداشته است
نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره درخصوص تأثیرات متغیرهای مستقل تحقیق بر میزان نیازهای آموزشی -ترویجی کیویکاران بیانگر آن است که به ترتیب متغیرهای سابقه کشت کیوی، استفاده از کلاسهای آموزشی - ترویجی، مشاهده فعالیت سایر کیویکاران و تماس با مروجان تأثیرمنفی بر میزان نیازهای آموزشی داشته اندولی متغیر دسترسی به مناطق شهری بر میزان نیازهای آموزشی تأثیر مثبت داشته است
1-1- مقدمه
رشد وتوسعه بخش کشاورزی از مصادیق بارز توسعه ملی، اقتصادی و در نهایت امنیت ملی هر کشور محسوب می شودبر مبنای تجربه های به دست آمده از کشورهای توسعه یافته وحتی برخی کشورهای همسایه، رشد بخش کشاورزی را می توان زیربنا و بستر توسعه صنعتی ، بخش خدمات، بهداشت غذائی و در اقتصاد ملی هر کشور محسوب نمود، به عبارت دیگر بخش کشاورزی نقش موتور و نیرو دهندة توسعه را برعهده داردزیربخش باغبانی نیز به دلیل داشتن مزیتهای خاص نسبت به سایر زیربخشهای کشاورزی و همچنین دیگر بخشهای اقتصادی، دارای ظرفیتهای ویژه ای جهت توسعه بخش کشاورزی در راستای تحقق اهداف توسعه ملی است
به اعتقاد کارشناسان، مزیت اقتصادی که در فعالیتهای باغداری وجود دارد در بخش زراعی کمتر به چشم
می خورد، قیمت محصولات باغی به مراتب از محصولات زراعی در بازارهای جهانی بیشتر است و از اینرو می توان به درآمدهای ارزی مناسب وبهره گیری بهتر از مزیت های موجود( شرایط اقلیمی، دسترسی به بازارهای خارجی و) نائل آمدتنوع آب وهوا و کشت وپرورش طبیعی انواع میوه و تره بار در ایران با بهره گیری از منابع طبیعی خاک وآب و بهره گیری از تابش مستقیم خورشید سبب شده است که محصولات باغی ایران، از مزیتهای بهداشتی ومرغوبیت در طعم و مزه برخوردار شود
از اینرو با سرمایه گذاری در ایجاد صنایع تبدیلی و نگهداری، تجهیزات حمل و نقل و حضور موثر در بازارهای جهانی (نمایشگاههای معتبر صنایع غذایی و محصولات کشاورزی در اروپا وشرق آسیا) می توان زمینة گسترشصادرات محصولات باغی کشور را فراهم آورد
یکی از محصولات بسیار ارزنده و گرانبها که می تواند در صورت ازدیاد تولید و صدور به خارج مقادیری از ارز کشور را تأمین نماید میوه کیوی (کیوی فروت ) است
نام اصلی این میوه Chinese gooseberryیا انگور فرنگی چینی استکیوی، میوه بومی مناطق جنوب غربی چین استدر اوائل دهه 1920 تولید آن در مناطق جنوب شرقی آسیا، ژاپن و نیوزیلند آغاز شد ودر اوائل دهه 1960 با صدور اولین محموله انگور فرنگی چینی از سوی نیوزیلند، صادرکنندگان برای این میوه نام کیوی را که در اصل نام پرنده ملی این کشور است برگزیدندکیوی از جمله گیاهان مناطق نیمه گرمسیری است و در مقابل سرما بسیار مقاوم می باشدگونه های کیوی به شکلهای زینتی و خوراکی در جهان کشت می شونددرخت کیوی به درخت انگور شباهت بسیار دارد و دارای ساقه خزنده با برگهای قلبی شکل استهمچنین این میوه گیاهی است دو پایه که با توجه به خصوصیات گلهای نر و ماده آن برای اینکه میوه تشکیل گردد و اختلالات تلقیحی و ریزش پیش نیاید می باید هنگام گرده افشانی تمام سطح کلاله به مقدار کافی دانه گرده دریافت نماید که این عمل در شرایط طبیعی توسط حشرات به ویژه زنبور عسل( تا 96 درصد) و باد (تا 4 درصد ) صورت می گیرد
لازم به ذکر است که نهال کیوی به رطوبت زیاد ( حداقل بارش سالانه 150 سانتی متر) ، آبیاری مناسب در فصل رشد، نورآفتاب کافی در تابستان، دمای خنک پائیزی برای کامل شدن میوه و زمستانهای نسبتاً سرد برای طعم بخشیدن به میوه نیاز داردخاک مناسب جهت کاشت کیوی، خاک عمیق حاصلخیز و دارای هوموسمی باشد، که PHآن نباید از 9/6 تجاوز کندزمان کاشت نهال کیوی در اواخر زمستان یا اوائل بهار است، که پس از 4 سال به بهره دهی می رسد
این میوه دارای ظاهری کشیده و استوانه شکل بوده، پوست آن بسیار نازک و به رنگ قهوه ای می باشد و از کرکهای کوتاه و پرپشت پوشیده شده استمیوه کیوی سفت اما گوشتی و آبدار است، قسمت گوشتی آن به رنگ سبز و حاوی دانه های ریز و سیاهرنگ خوراکی است که بسیار معطر و خوش طعم وسرشار از ویتامین Cبوده و میزان آن10 برابر ویتامین Cموجود در لیموترش است
بر حسب واریته های مختلف، وزن هر عدد میوه کیوی بین 30 تا 200 گرم می باشدواریته " هایوارد" معروفترین و پرمحصول ترین رقم کیوی در جهان است که گرد و تخم مرغی شکل است و در اواسط آبان ماه می رسد" آبوت"که فصل برداشت آن در اواخر مهر ماه است نسبتاً کشیده تر از واریته هایوارد است " برونو" استوانه ای شکل بوده و قسمت بالا وپایین آن کروی است" مانتی " نیز به شکل گلابی است و رنگ آنقهوه ای روشن می باشد که در آذرماه می رسد
حال به منظور پرورش میوه کیوی در ایران، با توجه به بیان مطالبی در خصوص آب و هوا وشرایط اقلیمی مورد نیاز آن ( آب ، رطوبت ، حرارت، آفتاب و خاک) می توان گفت که در ایران بویژه قسمت مهمی از منطقه شمال ( گیلان و مازندران ) یعنی از آستارا تا ساری برای کشت این میوه مساعد و مناسب می باشدکیوی، این طلای سبز که می تواند هرساله به ما محصول فراوانی دهد، جا دارد که باغداران تولید کننده آن از طریق آموزش در خصوص نحوه صحیح کشت و کار و برداشت و نگهداری این میوه اطلاعاتی بدست آورده تا بتوانند در جهت توسعه هر چه بیشتر این محصول هم از لحاظ کمی وهم کیفی کوشا باشند
از اینرو به منظور اثربخشی آموزش این افراد(کیویکاران) ، می باید از نیازهای آموزشی – ترویجی آنان در ارتباط با پرورش کیوی آگاه شدزیرا نیازهای آموزشی - ترویجی یکی از دروندادهای اصلی سیستم آموزشی است که مبنای اساسی طرح ریزی، اجرا و ارزشیابی فعالیتهای سیستم قرار می گیرددر بسیاری از مواقع فراگیران مجبور می شوند مطالبی را یاد بگیرند که عملاً در موقعیت شغلی شان کاربردی ندارداین مشکل جدا از تبعاتی که دارد، ناشی از دو دلیل است: عدم دقت در نیازسنجی و یا نبود خود نیازسنجی در فرآیند آموزش
لازم به توضیح استکه شناخت اینگونه نیازها، احتیاج به درک صحیحی از وضع موجود و تعیین اهداف معقولی به عنوان وضع مطلوب دارد تا به واسطه آن بتوان، فاصله میان این دو وضعیت را کاهش داد
به طور کلی با در نظرگرفتن اهمیت اقتصادی محصول کیوی، از یک سو به عنوان تأمین کننده بخش مهمی از درآمد خانوارهای کیویکار واز سوی دیگر با عنایت به اینکه برخی از مناطق تحت کشت این محصول از جمله شهرستانهای تنکابن و چالوس از استان مازندران به علت دارا بودن پتانسیلهای بالا به عنوان مراکز عمده کشت کیوی که ارزش صادراتی نیز داشته مطرح گردیده اند، لذا این تحقیق درصدد آن شده که به بررسی نیازهای آموزشی- ترویجی کیویکاران این مناطق جهت ارائه برنامه های آموزشی مناسب در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی محصول تولیدی بپردازد
دانلود کامل بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیویکاران